Vroeg opstaan kan wonderen doen voor je gezondheid

Gezondheid

Dit is waarom. 

De fitte mannen die onze covers sieren, hanteren niet allemaal dezelfde aanpak als het op fitness neerkomt. Maar over één ding zijn ze het bijna allemaal eens de voordelen van vroeg opstaan. Zo staat The Rock meestal rond 04.00 uur op en Mark Wahlberg heeft er geregeld al een potje golf opzitten tegen de tijd dat wij ons bed uit komen. Hoewel je hen waarschijnlijk eerder benijdt vanwege hun bankrekening dan om hun slaapritme, zou deze gewoonte volgens onderzoek in Obesity weleens de simpelste route naar een droomlichaam kunnen zijn. 

Finse wetenschappers ontdekten dat ochtendmensen gezonder eten, waardoor hun afvalpogingen sneller hun vruchten afwerpen. Mensen die laat opstaan, eten daarentegen vaak meer suiker, minder eiwitten en hebben bovendien een grotere kans op vaatziekten. Gelukkig kun je ook zonder een ijzeren wekkerdiscipline je leven beteren. 

Door simpelweg met de gordijnen open te slapen, word je eerder blootgesteld aandaglicht, waardoor het niveau van het slaaphormoon melatonine in je bloed afneemt. Deze hormonale verandering schuift je je biologische ritme op en helpt je eerder wakker te worden - op een natuurlijke manier. 

In combinatie met onderzoek van de Appalachian State University - dat beweert dat mensen die vroeg op de dag sporten eerder inslapen én meer groeihormonen produceren - kunnen we wel stellen dat dit het beste idee in tijden is. Al kan het geen kwaad om de eerste ochtend met een straffe bak koffie te beginnen. 

Een goed ontbijt

Vroeg uit de veren? Met een goed ontbijt benut je die extra uren optimaal. Zie hier een aantal gezondere vervangers voor alledaagse ontbijtproducten. 

Granola ✘ > Proats ✓

Is granola gezond? Mwah. De granen zijn gebakken in olie en suikerstroop waardoor dit ontbijt geschikter is voor je cheatday. Proats daarentegen, zijn een ander verhaal. Voor een zoet, maar verantwoord ontbijt laat je je havermout met eiwitpoeder (smaakjes zijn aan te raden) een nacht in de koelkast weten. 's Ochtends ben je praktisch ready to go met een gezond en gelukzalig ontbijt. 

Kokoswater ✘ > Water ✓

Dit troebele goedje is inderdaad beter dan een glas cola, hoewel een glas van 250 ml nog altijd 12 gram suiker bevat. Niet bepaald sixpackproof, dus. Water daarentegen, is wél een goede keuze. Drink twee glazen water voor elke maaltijd en versnel hiermee je stofwisseling met ruim 30 procent, waardoor je meer vet verbrandt. 

Kaas ✘ > Hüttenkäse ✓

Een wit bolletje met kaas lijkt best gezond, maar dat is het niet. Het bevat voornamelijk snelle koolhydraten en vet. Geroosterd volkorenbrood met hüttenkäse daarentegen, bevat zowel vezels als eiwitten. Met andere woorden: onmisbaar spiervoedsel. 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Van vervelende verplichting naar genotsmoment.
Wetenschappers kunnen een hoop over je te weten komen en hebben daar maar één druppeltje zweet voor nodig.
Hoeveel calorieën mag je eten op een dag? 2500, zegt het Voedingscentrum. Te vaag, zeggen wij van Men's Health. De energiebehoefte van een kereltje van 160 centimeter dat de hele dag achter de computer zit, is anders dan die van een boom van een kerel die werkt als personal trainer. Gebruik de volgende calculator en bereken jouw precieze caloriebehoefte. 
Vraag het 5 experts, en je krijgt waarschijnlijk 5 verschillende antwoorden.
Zou het je whey-eiwitpoeder kunnen zijn? Deze experts zeggen van wel.