Foto: Getty

Vier gewoontes waardoor je geen vet verliest

Gezondheid

Je hebt jezelf zover gekregen om op dieet te gaan, maar je valt niet af? Dan kan het zijn dat het aan één van deze slechte gewoonten ligt.

1. Je drinkt frisdrank in plaats van water
Wanneer je twee glazen frisdrank met suiker per dag vervangt door twee glazen water, ben je een halfjaar later twee kilo lichter, aldus onderzoekers van de University of North Carolina. Het zijn niet alleen de suikers in de frisdrank die dik maken, ontdekten de onderzoekers. Mensen die veel fris drinken eten vaak ook meer gedurende de dag. Frisdrank stimuleert namelijk de trek in zoetigheid.

2. Je wil te graag
Volgens een onderzoek van de Duitse psycholoog Adrian Meule hebben mannen die af en toe uit de band springen meer kans om goed af te vallen van zij die zichzelf helemaal niks meer gunnen. Dat komt, ontdekte Meule, doordat de hersenen van verkrampte afslankers gevoeliger zijn voor de verleidingen van eten. Als verkrampte afslankers een ogenblik minder sterk in hun schoenen staan, proppen ze zichzelf vol en hebben ze daarna meer moeite om hun dieet te hervatten.

3. Je speelt Call of Duty tot diep in de nacht
Na een nacht met vier uur slaap bestaat er grote kans dat je 560 kcal meer eet dan de zou hebben gedaan wanneer je acht uur geslapen had.. Dat ontdekten onderzoekers van het European Center for Taste Sciences door proeven met jonge mannen. ‘Slaperige hersenen willen volledig actief zijn’, verklaren onderzoekers, ‘en dat zijn ze alleen als ze veel calorieën krijgen.’

4. Je bent te optimistisch
De meeste mensen overschatten hoeveel kilocalorieën ze verbranden door intensief te trainen. Dat meldden bewegingswetenschappers van de University of Ottowa enige jaren terug in het Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. Toen de Canadezen proefpersonen een broodje bapao lieten verbranden op een loopband met een afgedekt beeldscherm, dachten de respondenten dat ze een complete warme maaltijd hadden weggerend.

Houd je tandenborstel in de aanslag, je hebt 'm nodig. 
Eiwitpoeder is een prachtige uitvinding. Nadat jij ijzer hebt gebogen in de sportschool, is een schep eiwitpoeder in een beker een gemakkelijke manier om de broodnodige brandstof naar je spieren te sturen. Perfect, maar wel een beetje saai.
Je hebt vanmorgen weer 48 minuten liggen snoozen? 
Word voortaan slapend rijk. 
Even een opfrissertje: de zomertijd is ingevoerd zodat we meer gebruik maken van het daglicht en daarmee energie bezuinigen. Door de klok een uur vooruit te zetten beleef je ’s avonds langer licht. Zomertijd is echter niet natuurlijk, want ons bioritme loopt gelijk met de wintertijd. Dat éne uurtje kan letterlijk erg pijnlijk voor je zijn.
Wist je dat de kans dat jij je aan je dieet houdt een stuk groter is wanneer je van tevoren je maaltijden klaarmaakt? Je kunt eigenlijk niet in de fout gaan wanneer je van tevoren voor jezelf hebt bedacht wat je gaat eten.