Verslapen? Zo gebeurt het nooit meer

Gezondheid

Deze tips zorgen ervoor dat je direct naast je bed staat.

Uit bed komen is niet je favoriete bezigheid? Snappen we. Zo maak je het jezelf wat gemakkelijker. 

1. Zet je wekker op een andere plek
Wanneer jouw wekker binnen handbereik staat, is het wel heel makkelijk om ‘m uit te zetten en vervolgens door te slapen. Wanneer je je wekker aan de andere kant van de kamer neerzet, moet je echt je bed uit om ‘m uit te zetten. Dat verkleint de kans dat je weer je nest in duiken om verder te slapen.

2. Vervelende wekkertoon
Een mooi deuntje is leuk, maar niet effectief. De kans is namelijk groter dat je hier doorheen slaapt. Kies een irritant geluid, en de kans is groot dat je zo geïrriteerd wakker wordt dat je wel bereid bent om je bed uit te gaan.

3. Meerdere wekkers
Wanneer jij drie wekkers door je hele kamer verspreid en allemaal om dezelfde tijd af laat gaan, ga je echt niet weer je bed in nadat je ze allemaal hebt uit gekregen. Klinkt een beetje cru (is het ook) maar werkt wel.

4. Niet meer snoozen
De belangrijkste reden dat jij je verslaapt? De snoozefunctie. Het is te verleidelijk om niet op snooze te drukken en het opstaan zo lang mogelijk uit te stellen. Vaak zorgt dit er juist voor dat je je alsnog verslaapt. Zet de snoozefunctie dus uit, zodat je meteen je bed uit stapt wanneer je wekker af gaat.

5. Water drinken voor het slapen gaan
Drink je een glas water voor het slapen gaan, dan zul je op het moment dat je wekker gaat zeker naar het toilet moeten. Dat sprintje richting de wc gaat er zeker voor zorgen dat je wakker bent. Niet te veel drinken voor het slapen gaan, anders word je ’s nachts al wakker. Dan is het effect natuurlijk weg.

6. Laat iemand je wakker maken
Je partner of familieleden kunnen het opstaan wat vergemakkelijken. Spreek af dat ze op een van te voren bepaald tijdstip komen, en dan vijf minuten later nog eens om te kijken of je al aanstalten maakt om je bed uit te komen. Of vraag je vriendin of ze een leuk setje aantrekt. Wedden dat je daar wakker van wordt? (Kom je wel alsnog te laat op je werk).

Bron: Womenshealthmag.nl

Het zit 'm in de kleine dingen.
Wetenschappers bevestigen alle vermoedens. 
Deze tips zorgen ervoor dat je direct naast je bed staat.
Je plan van aanpak vind je hieronder.