Slaap jij langer dan 8 uur?

Gezondheid

Eindeloos snoozen is misschien toch niet zo onschuldig.

Volgens een nieuw onderzoek aan de University of Cambridge vergroot je met nachten langer dan 8 uur je kans op een beroerte.

Tien jaar lang noteerden de deelnemers aan dit onderzoek hun slaaptijden. Onderzoekers doken in deze data en ontdekten dat de deelnemers die in de genoteerde tien jaar meer dan acht uur per nacht sliepen, hun kans op een beroerte met 45 procent meer verhoogden dan degenen die zes tot acht uur per nacht sliepen. Ook nadat andere risicofactoren in het onderzoek werden meegenomen, zoals beweging, gewicht en medische familie geschiedenis, bleef het bewijs overeind staan.

Voordat je jezelf gek maakt: dit onderzoek vond een link tussen lang slapen en beroertes. ''Dit wil niet zeggen dat veel slaap een beroerte veroorzaakt,'' aldus coauteur van het onderzoek Yue Lang. ''Het is meer waarschijnlijk dat bovenmatig veel slapen een teken is van onderliggende gezondheidsproblemen,'' zegt Lang. Bijvoorbeeld, uit een ander onderzoek blijkt dat veel slaap gerelateerd is aan hartproblemen, wat je vatbaar maakt voor een beroerte. Hoe dan ook, zorg dat er enige regelmaat in je nachtrust zit. Merk je dat je op de lange termijn veel meer dan 8 uur nachtrust nodig hebt, bezoek dan voor de zekerheid je huisarts.

 

Houd je tandenborstel in de aanslag, je hebt 'm nodig. 
Eiwitpoeder is een prachtige uitvinding. Nadat jij ijzer hebt gebogen in de sportschool, is een schep eiwitpoeder in een beker een gemakkelijke manier om de broodnodige brandstof naar je spieren te sturen. Perfect, maar wel een beetje saai.
Je hebt vanmorgen weer 48 minuten liggen snoozen? 
Word voortaan slapend rijk. 
Even een opfrissertje: de zomertijd is ingevoerd zodat we meer gebruik maken van het daglicht en daarmee energie bezuinigen. Door de klok een uur vooruit te zetten beleef je ’s avonds langer licht. Zomertijd is echter niet natuurlijk, want ons bioritme loopt gelijk met de wintertijd. Dat éne uurtje kan letterlijk erg pijnlijk voor je zijn.
Wist je dat de kans dat jij je aan je dieet houdt een stuk groter is wanneer je van tevoren je maaltijden klaarmaakt? Je kunt eigenlijk niet in de fout gaan wanneer je van tevoren voor jezelf hebt bedacht wat je gaat eten.