Kom jij van je rugpijn af?

Gezondheid

Door je rug gegaan? Balen. Maar kom je er ook weer vanaf? En hoe snel dan? Doe de test!

RUGPIJNKWIJT-METER

Leeftijd
Je rug gaat met de jaren achteruit, je risico op klachten stijgt.

 < 30    >30

Activiteit
Mensen die een zittend leven leiden hebben meer risico op rugletsel en herstellen langzamer. Doe je aan sport?

  Dagelijks
 Weleens
 Bankzitter

Tillen op je werk
Regelmatig tillen verhoogt je risico. En mannen die op hun werk een blessure oplopen, hebben vaak weinig zin om weer aan de slag te gaan. Moet je tillen?

 Nee
 Weleens
 Veel en zwaar

Motivatie
Hoe fanatieker je wilt herstellen, des te groter de kans dat je jezelf weer bezeert. Rustig aan is het devies.

 Supergemotiveerd
 Alles op zijn tijd
 Enorm lui

Krachttraining
De goede oefeningen versterken je spieren en kunnen rugpijn verminderen. Doe je aan krachttraining?

 2 of 3 x per week
 Nee

Rek- en strekoefeningen
Het rekken van buikspieren, onderrug en beenspieren kan een verkeerde houding verbeteren en de pijn verminderen

 Dagelijks
 Af en toe
 Vergeet het maar

Medicatie
Een flinke dosis ibuprofen (driemaal daags 600 mg) of een andere ontstekingsremmer kan de ontstekingprocessen in een pijnlijke spier verminderen.

 Hoge dosis
 Bescheiden dosis
 Geen

Hete pakkingen
Warmte geeft het gevoel dat de pijn vermindert, al heeft het niet veel invloed op de genezing. Gebruik je hete pakkingen en infrarood?

 Ja
 Nee

Dokter
Een medisch onderzoek kan duidelijkheid verschaffen over de oorzaak en maakt een gerichte therapie mogelijk.

 Afspraak gemaakt
 Niet gedaan

Roken
Er is een verband tussen roken en rugletsel. Doordat roken de bloedcirulatie vermindert, vertraagt het genezingsprocessen.

 Rookvrij
 Roker

Uitslag
Klik op de button voor de uitslag.
Zittend beroep? Zo houd je je lichaam en geest in topconditie.
Vet- en eiwitrijk, maar zeer koolhydraatarm eten - hoe gezond is dit en werkt het voor iedereen?
Nederlandse wetenschappers hebben onderzocht of je iets tegen je kater kunt doen.