Helpen massages om spiermassa op te bouwen?

Gezondheid

Pak de olie maar vast. 

Dat een massage heerlijk voelt, hoeven we je niet te vertellen. Maar misschien vind je het wél handig en leuk om te horen dat massages kunnen helpen om jou tot spierbundel te transformeren. Je kunt als sporter namelijk baat hebben op het gebied van spiergroei en spierkracht als je je regelmatig laat masseren, zeggen bewegingswetenschappers van Colorado State University. 

De wetenschappelijke verklaring is als volgt: In onze spiercellen zitten integrinen, wat als het ware soort van sensoren met elastieken zijn. Deze integrinen vertellen onze cellen dat er externe krachten (lees: massages) de vorm van je cel aantasten. Vervolgens wordt hierdoor FAK-eiwit opgeroepen, wat weer gunstig is voor de spiergroei. Supertechnisch verhaal natuurlijk, maar het komt er simpelweg op neer dat massages tot spiergroei leiden. En als dat geen goed nieuws is, weten wij het ook niet meer.

Daarnaast kan een massage ook op andere manieren gunstig zijn. Wanneer je bijvoorbeeld legday hebt gedaan, zitten je spieren nog vol met afvalstoffen. Een stevige massage (of foamrolsessie) helpt om de bloedtoevoer te verhogen en daarmee als het ware je spieren door te spoelen. Het gevolg is dat je kleine ontstekingen in je spieren afnemen en daarmee ook je spierpijn. Het grote voordeel is dat dit tot sneller herstel leidt - zodat je vaker je benen kunt trainen. Het gevolg: meer spiergroei.

Het antwoord op de vraag "Helpen massages om spiermassa op te bouwen?" is dus een volmondige "Ja!". 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Tijdelijke geheelonthouding is goed voor meer dan alleen je lever.
Omdat je ballen alleen het beste verdienen.
Bonus: er komt geen boerenkool of yogabal aan te pas.