Foto: Getty

Gezellig dikkerdje als baby? Dit is het effect op je huidige gewicht

Gezondheid

Zo schattig zijn die worstenvingertjes bij nader inzien niet meer…

Geen enkele baby wordt kurkdroog geboren, met een sixpack en twee uitpuilende biceps. En dat moeten we ook helemaal niet willen, want die dikke armpjes en beentjes zijn onderdeel van hun charme – en tevens volkomen normaal. Als jij je leven echter aftrapte met een relatief hoog BMI, loop je een groter risico op overgewicht naarmate je ouder wordt. Dat klinkt minder schattig, niet?

Het gevaar

In tegenstelling tot bij volwassenen bestaat er bij de BMI van kinderen onder de twee geen grenswaarde voor overgewicht. Bij hen wordt dat gemeten door middel van percentielen. Tussen het 85ste en 95ste percentiel – oftewel: een BMI dat hoger is dan 85 procent van de overige baby’s – moeten ouders op gaan passen, aangezien zij vaak al rond hun tweede verjaardag met overgewicht kampen. Dit ontdekten onderzoekers van het Israëlische Bnai Zion Medical Center.

Maar hoewel een iets te zware peuter niet direct een enorm probleem lijkt, blijkt uit een onderzoek uit PLOS One dat kinderen met een BMI boven het 95ste percentiel twee keer zoveel kans hadden op obesitas tegen hun dertigste – in vergelijking met degenen tussen het vijfde en 50ste percentiel. Baby’s met een hoog BMI liepen daarnaast 30 procent meer risico om een stofwisselingsziekte te ontwikkelen, als gevolg van een laag HDL-gehalte (‘goed’ cholesterol), een hoog triglyceriden-, vet- en bloedsuikergehalte en een hoge bloeddruk.

Wat je eraan kunt doen

“Er zijn verschillende oorzaken voor het feit dat sommige kinderen te zwaar zijn”, zegt Stephen Pont van het Texas Centre fort he Prevention & Treatment of Childhood Obesity. “Onder andere genen, overvoeding (vaak door flesvoeding) en zelfs blootstelling aan een hoog bloedsuikergehalte in de baarmoeder.” Nu kun je natuurlijk niet zo makkelijk teruggaan in de tijd en een dunnere baby worden, maar je kunt er wel degelijk voor zorgen dat je eigen kinderen niet in je voetsporen treden.

Ga bij je huisarts langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn en wees je er te allen tijde van bewust wat je je kleine voorschotelt. Granen, groenten, fruit en magere eiwitten zijn een gezonde keuze, te veel hevig bewerkte producten als kipnuggets en frisdranken zijn dat overduidelijk niet. Dit wil overigens niet zeggen dat je je kind op een streng dieet moet zetten. In tegendeel: elimineer geen volledige voedselgroepen, dat kan schadelijk zijn voor diens groei en ontwikkeling. 

 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Beter slapen? Zet deze planten in je slaapkamer.
Essentiële informatie voor elke veldvoetballer. 
Dr. Ludidi legt per dag uit wat er in je lichaam gebeurt als je gaat sportvasten.