Dodelijk: weinig slaap

Gezondheid

Denk jij dat een paar uurtjes rust per nacht voldoende zijn? Integendeel: te kort slapen is levensgevaarlijk. Word geen slachtoffer.

Slaap jij minder dan zes uur per dag, dan zit je in de gevarenzone. Onderzoekers uit Italië en Engeland ontdekten dat een korte nachtrust de kans op vroegtijdig overlijden met 12 procent vergroot. Het weinige rusten kan leiden tot hartziektes, hoge bloeddruk, diabetes ernstig overgewicht. Deze aandoeningen leidden vervolgens vaak tot een vervroegde dood.

Langslapers
Als je denkt onder deze gezondheidsmisère uit te komen omdat je meer dan 9 uur in bed vertoeft, heb je het mis. Want al is langslapen op zich niet ongezond, een extreem lange rust is volgens de wetenschappers wel een teken van onderliggende gezondheidsproblemen.

Optimale slaap
Wil je goed en gezond slapen, rust dan elke dag zes tot acht uur. Als je moeite met inslapen hebt, dan helpen deze tips van MH je een handje naar dromenland.

Weten of je méér slaap nodig hebt? Leer het hier.

Je wil zo min mogelijk spullen meenemen, maar dit is echt belangrijk – vooral als de zon schijnt.
Hardloopcoach Klaas Boomsma heeft een belangrijke boodschap voor je. 
Goed om te weten, alleen niet zo leuk om te horen. 
We leggen ook uit wat je ertegen kunt doen. 
Fatburners, chroompillen en thee-extracten. Mensen doen de gekste dingen om af te vallen. Maar werken deze pillen en supplementen echt? Bestaat er een wonderpil? Veel middeltjes beloven dat de kilo’s er moeiteloos en snel afvliegen, maar op de vraag hoe ze precies werken kunnen fabrikanten vaak geen antwoord geven.