Foto: Getty

De waarheid over slapen

Gezondheid

Verschillende slaaponderzoeken vertellen je hoeveel slaap gezond is. ‘Je moet precies 7 uur slapen’, ‘je hebt zeker 8 uur slaap nodig’, ‘6 uur nachtrust is voldoende’. Zie jij door de lakens het bed niet meer? Men’s Health biedt uitkomst.

‘7 uur slaap per nacht is het gezondst’
Amerikaanse Wetenschappers van de universiteit van West Virginia concluderen dat 7 uur slaap per nacht gezond is. Minder geeft gezondheidsproblemen, evenals meer. 7 uur slaap per nacht aanhouden dus? Nee, zegt professor dr. Gerard Kerkhof psychofysioloog en psycholoog van de Universiteit van Amsterdam. ‘Er zijn al zoveel van dit soort studies. Het verband klopt wel, maar je kunt het ook omdraaien: mensen die ziek zijn slapen langer (of korter vanwege pijn).’ Het is volgens de slaapdeskundige niet aan te geven hoeveel uren slaap goed voor je is. ‘Dat is verschillend. Je hebt kort- en langslapers. Het aantal uur ligt tussen de 4/5 uur (‘het absolute minimum’) en 12 uur.’ De slaapbehoefte is een vage definitie. Wil je weten hoeveel uur slaap je echt nodig hebt, dan moet je je slaapuren tellen in een periode waarin je geen verplichtingen hebt (zoals je vakantie) en niet hoeft bij te komen van een zware periode met minder slaap. ‘Meet je ongeveer 2 weken lang je slaapduur, dan weet je je exacte slaapbehoefte.’

'De uren die je slaapt voor 12 uur ’s nachts, tellen dubbel'
Niet waar. De eerste uren van je slaap tellen extra zwaar omdat je in een diepere en vastere slaap valt. Vandaar dat gezegd wordt dat de eerste uren dubbel tellen, maar dit hoeft niet per se voor 12 uur te zijn.

'Powernaps helpen'
Waar. Kerkhof: ‘Je hoeft niet per se in een aaneengesloten blok te slapen. Dat is één van de grootste slaapmythes. Een dutje helpt ook prima om je van wat extra energie te voorzien.’ Slaap je minimaal 10 tot 15 minuten, dan heeft een powernap volgens de psychofysioloog al nut.

'Je kunt slaap inhalen na een zwaar weekend'
Waar (maar niet in één nacht). Kerkhof: ‘Bijslapen werkt prima, maar het ligt helemaal aan de uren die je hebt gemist, hoeveel je moet bijslapen.’ Een weekendje langslapen is dus lang niet altijd voldoende om je slaapschuld te vereffenen. ‘Maar je kunt ook voorslapen: ga een paar avonden vóór een korte nacht eerder naar bed, dan bouw je energie op.’ Hierdoor is de klap minder zwaar na een avondje doorhalen.

Het zit 'm in de kleine dingen.
Wetenschappers bevestigen alle vermoedens. 
Deze tips zorgen ervoor dat je direct naast je bed staat.
Je plan van aanpak vind je hieronder.