De waarheid over energie

Gezondheid

Niet alle wijsheden die je over energie hoort zijn conform de waarheid. MH help je het kaf van het koren te scheiden.

’s Ochtends heb je de meeste energie

Niet waar

Plan als het even kan je intensieve workouts achter in de middag of vroeg in de avond. Studies zoals die van het Franse Laboratoire Inserm hebben aangetoond da je lichaam dan het beste presteert. Op dat tijdstip ben je op je sterkst, werken je spiercellen optimaal en herstel je het snelst. ‘De ochtendstond heeft goud in de mond’ is dus eigenlijk een fabeltje.

Een lage suikerspiegel veroorzaakt de middagdip

Niet waar

Weinig bloedsuiker kan een energietekort in de hand werken, maar meestal is er bij de middagdip iets anders aan de hand. De hoeveelheid dopamine, adrenaline en noradrenaline in je lichaam is dan vaak aan de lage kant. Je lichaam maakt die oppeppende verbindingen van tyrosine, een bestanddeel van soja-eiwit, het eiwit van eieren, kalkoen, garnalen en zalm. Zorg dat je daarvan genoeg binnenkrijgt tijdens je lunch, en het is afgelopen met de middagdip.

Als je altijd moe bent heb je een vitaminetekort

Niet waar

IJzer zorgt ervoor dat je cellen zuurstof kunnen verbranden, terwijl B-vitamines helpen bij de omzetting van voedsel in energie. ‘Het komt in rijke landen praktisch niet voor da iemand te weinig ijzer of b-vitamines binnenkrijgt,’ zegt de voedingswetenschapper dr Connie Diekman van Washington University. ‘Als je extra veel van die voedingsstoffen binnenkrijgt gebeurt er helemaal niets.’ Een goede bron van vitamine-B is vlees. 

In tegenstelling tot wat je zou verwachten is het drinken van bier (met mate) eigenlijk heel erg goed voor je gezondheid.
Goed om te weten, alleen niet zo leuk om te horen. 
Onderzoekers aan de Baylor University geven je een goed excuus om een extra pauzemoment in te plannen!
Voer deze zes simpele gewoontes door in je levensstijl en je speklaag zal aanzienlijk krimpen.
Gin & Tonics drinken en een betere spijsvertering krijgen, kan dat wel?