De reden waarom je scheten laat tijdens het sporten

Gezondheid

Laat jij er ook weleens eentje vliegen? Zo voorkom je ‘t. 

Ben je bang geworden van de deadlift omdat die sowieso gepaard gaat met een scheet – en wil je ’t je trainer niet meer aandoen? Je bent niet de enige die last heeft van ontsnappende lucht tijdens het sporten – niet dat de situatie daar minder pijnlijk op wordt. De reden van de sportscheet is volgens Niket Sonpal, assistent bij Touro College of Osteopatic Medicine, een zware ademhaling tijdens het trainen. De exra lucht van je ademhaling wordt opgevangen in het spijsverteringkanaal en komt er op ongelukkige wijze beneden weer uit. Wil je zulke momenten in de toekomst voorkomen? Let goed op je ademhaling. Houd je scheet in geen geval in, dit zorgt voor buikkrampen – en dat kan je absoluut niet gebruiken wanneer je je pr wilt verbreken. We zijn allemaal menselijk, toch? 

Houd je tandenborstel in de aanslag, je hebt 'm nodig. 
Eiwitpoeder is een prachtige uitvinding. Nadat jij ijzer hebt gebogen in de sportschool, is een schep eiwitpoeder in een beker een gemakkelijke manier om de broodnodige brandstof naar je spieren te sturen. Perfect, maar wel een beetje saai.
Je hebt vanmorgen weer 48 minuten liggen snoozen? 
Word voortaan slapend rijk. 
Even een opfrissertje: de zomertijd is ingevoerd zodat we meer gebruik maken van het daglicht en daarmee energie bezuinigen. Door de klok een uur vooruit te zetten beleef je ’s avonds langer licht. Zomertijd is echter niet natuurlijk, want ons bioritme loopt gelijk met de wintertijd. Dat éne uurtje kan letterlijk erg pijnlijk voor je zijn.
Wist je dat de kans dat jij je aan je dieet houdt een stuk groter is wanneer je van tevoren je maaltijden klaarmaakt? Je kunt eigenlijk niet in de fout gaan wanneer je van tevoren voor jezelf hebt bedacht wat je gaat eten.