Chagrijnig als je honger hebt? Je kunt er niks aan doen

Gezondheid

Verander je in een monster zodra je trek hebt? Dit is de reden.

Wanneer je net wat te lang zonder eten zit verander je in een prikkelbaar monster, wiens chagrijnigheid de kamer vult. Het enige wat helpt is een portie eten, of een portie schelden tegen je liefje (waar je uiteindelijk spijt van krijgt als haren op je hoofd, want je had zelf ook eten kunnen koken). Je bent niet de enige die last heeft van deze vorm van ‘hangriness’.

Je gesteldheid is met name te wijten aan een dip in je bloedglucose, zegt diëtiste Whitney Bevins. “Het is een stressreactie,” zegt ze. Glucose is de belangrijkste brandstof voor je hersenen. Wanneer ze merken dat de glucosevoorraad op raakt, word je chagrijnig.

Daardoor verhelpt het eten van een snack je hangriness meteen. Zodra je eet begint je lichaam direct weer met het aanvullen van je glucosevoorraad.

Het is normaal dat je af en toe ietwat prikkelbaar bent wanneer je trek hebt, maar dagelijks ‘hangry’ zijn is niet ok, zegt Catherine Shanahan, directeur van het Pro Nutrition Program. “Heb je elke dag moodswings doordat je trek hebt? Dan kan dit komen door een metabolisch probleem,” zegt ze. “Het moet namelijk niet heel moeilijk zijn voor je lichaam om genoeg energie naar je hersenen te sturen.”

Ben je dagelijks hangry? Dan kan het ook zijn dat je brein verslaafd is aan suiker, zegt Shanahan. Hoe meer snelle koolhydraten je binnenkrijgt (suiker, bewerkte graanproducten), hoe meer je lichaam ze nodig heeft als brandstof.

Ben jij verslaafd aan suiker? >

Shanahan stelt voor dat je eens in de zoveel tijd een koolhydraatarm dieet volgt om je ‘vet gewenning’ (of de verwerking van vet in je lichaam) te versnellen. “Hoe meer brandstof je lichaam haalt uit je eigen vet, hoe meer enzymen het aan zal maken om vet af te breken,” zegt ze. Het wordt dus na een poosje gemakkelijker voor je lichaam om het vet af te breken.

Een goed moment om te beginnen? Je ontbijt. Een kom met granola en zoete yoghurt gaat er dankzij alle koolhydraten voor zorgen dat je de rest van de dag achter de feiten aanloopt. Wissel je zoete ontbijtgranen in voor gebakken ei met groenten en je begint de dag met de eiwitten die je zo hard nodig hebt, plús je verkleint de kans op hangriness.

Kan dit de reden zijn dat je weinig vet verbrandt? >

Gedurende de dag is het verstandig om zo min mogelijk suikerrijke snacks te eten. Probeer in plaats daarvan pindakaas en een banaan, of hüttenkäse met appel. Opties die je wel wat koolhydraten leveren, maar ook vet en eiwitten om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Tot slot is het goed om voor jezelf uit te vogelen wanneer je ‘hangry’ bent, of echt boos. Speelt je brein een trucje met je omdat je te weinig glucose in je bloed hebt, of ben je écht kwaad? Als het eerste het geval is: wees dan een beetje lief voor je eega en stort je op de beef jerky. Je maag, brein en vriendin zullen je dankbaar zijn. 

Houd je tandenborstel in de aanslag, je hebt 'm nodig. 
Eiwitpoeder is een prachtige uitvinding. Nadat jij ijzer hebt gebogen in de sportschool, is een schep eiwitpoeder in een beker een gemakkelijke manier om de broodnodige brandstof naar je spieren te sturen. Perfect, maar wel een beetje saai.
Je hebt vanmorgen weer 48 minuten liggen snoozen? 
Word voortaan slapend rijk. 
Even een opfrissertje: de zomertijd is ingevoerd zodat we meer gebruik maken van het daglicht en daarmee energie bezuinigen. Door de klok een uur vooruit te zetten beleef je ’s avonds langer licht. Zomertijd is echter niet natuurlijk, want ons bioritme loopt gelijk met de wintertijd. Dat éne uurtje kan letterlijk erg pijnlijk voor je zijn.
Wist je dat de kans dat jij je aan je dieet houdt een stuk groter is wanneer je van tevoren je maaltijden klaarmaakt? Je kunt eigenlijk niet in de fout gaan wanneer je van tevoren voor jezelf hebt bedacht wat je gaat eten.