Foto: Getty

Bescherm je ballen

Gezondheid

Wil je zeker zijn van gezonde zwemmers en een spetterend sexleven? Verzorg je jongens dan goed! Misschien vergeet je het soms, maar je werkzame onderdelen daar beneden bestaan uit twee delen. Waarschijnlijk bescherm je de eerste met je leven (de penis), maar vergeet je de tweede nog wel eens (je testikels). 

Houd ze cool
Een laptop op je schoot zorgt voor een temperatuurverhoging in je ballen, wat de kwaliteit van het sperma kan beïnvloeden. Zet je apparatuur op een tafel, zodat je testikels niet oververhit raken.

Slaap maar raak
Te weinig slaap zorgt voor meer stresshormonen, die funest kunnen zijn voor een gezonde spermaproductie. Houd 7 à 8 uur slaap per nacht aan.

Houd de grootte in de gaten
Oudere mannen met een testikelvolume van 20 milliliter of meer, hebben meer kans op hartproblemen, volgens een onderzoek van de  Journal of Sexual Medicine uit. Volgens de auteur van het onderzoek zorgt onder andere beschadiging van de aderen voor grotere ballen.

Knip het veilig
Veel mannen vrezen een erectiestoornis over te houden aan een vasectomie (sterilisatie). Dat zal niet het geval zijn, zolang je je aan de volgende richtlijn houdt: geen sex binnen 72 uur. Doe je dit wel, dan kan de pijn of een bloeding lijden tot een falende jongeheer, volgens Journal of Sexual Medicine. Niet doen dus.

Telefoon aan de kant
Uit tal van onderzoeken blijkt dat blootstelling aan straling van mobiele telefoons de kwaliteit en hoeveelheid van het sperma sterk kan verminderen. Houd je telefoon dus bij je in je kontzak, niet in de zak aan de voorkant.

Pak spataderen aan
Verwijde aders in je scrotum - vergelijkbaar met spataders – kunnen onvruchtbaarheid en krimpende testikels in de hand werken. Heb je last van spataders op je balzak? Maak dan een afspraak met een uroloog.

Houd je tandenborstel in de aanslag, je hebt 'm nodig. 
Eiwitpoeder is een prachtige uitvinding. Nadat jij ijzer hebt gebogen in de sportschool, is een schep eiwitpoeder in een beker een gemakkelijke manier om de broodnodige brandstof naar je spieren te sturen. Perfect, maar wel een beetje saai.
Je hebt vanmorgen weer 48 minuten liggen snoozen? 
Word voortaan slapend rijk. 
Even een opfrissertje: de zomertijd is ingevoerd zodat we meer gebruik maken van het daglicht en daarmee energie bezuinigen. Door de klok een uur vooruit te zetten beleef je ’s avonds langer licht. Zomertijd is echter niet natuurlijk, want ons bioritme loopt gelijk met de wintertijd. Dat éne uurtje kan letterlijk erg pijnlijk voor je zijn.
Wist je dat de kans dat jij je aan je dieet houdt een stuk groter is wanneer je van tevoren je maaltijden klaarmaakt? Je kunt eigenlijk niet in de fout gaan wanneer je van tevoren voor jezelf hebt bedacht wat je gaat eten.