Wijn is gezond!
Want van wijn krijgen wij:
Een soepele prostaat
Uit onderzoek onder 30.000 gezondheidsmedewerkers blijkt dat mensen die (beperkt) wijn drinken maar liefst 70 procent minder kans hebben op prostaatkanker.
Een oersterk hart
Wijndrinken beschermt tegen hart- en vaatziekten. De alcohol in wijn draagt ertoe bij dat bloedvaten gezond blijven en minder snel dichtslibben.
Minder kans op kanker
Het positieve effect van wijn op hart- en vaatsysteem is bekend. Nu blijkt dat de wijndruif ook een beschermende functie heeft ter voorkoming van kanker. Op de buitenkant van de druif komt een schimmelcomponent voor, reservatrol, die bij muizen een sterk remmende werking blijkt te hebben op het ontstaan van kanker.
Geen dementie
Bij een Frans onderzoek is aangetoond dat wijndrinken dementie kan voorkomen. Van een grote groep 65-plussers uit de omgeving van Bordeaux werd 3 jaar lang het eet- en leefpatroon gevolgd. Vergeleken met de niet-drinkers bleek de kans op het krijgen van dementie bij de wijndrinkers maar liefst 80% lager te liggen.
Jofele nieren
Amerikaans onderzoek toont aan dat wijndrinkers 40 tot 60% minder kans hebben op nierstenen.
Een sterke maag (en verder)
Wijndrinkers hebben 25 procent minder kans op ontstekingen aan de twaalfvingerige darm en aan het maagslijmvlies.
Snelle hersenen
Onderzoeken in Amerika, Engeland en Spanje kwamen allemaal op hetzelfde uit: wijndrinken vermindert, sterker nog, halveert de kans op een herseninfarct. Het drinken van wijn gaat het verkalken en afsterven van bloedvatweefsel in de hersenen tegen.
Wel rustig aan graag: mijn lijfarts adviseert voor mannen drie, en voor vrouwen twee glazen wijn per dag. Zelf tikt hij overigens dagelijks en met genoegen een fles mooie Bordeaux achterover.












