Versterk je hart
Je houdt van het leven, dus plak er maar wat extra gezonde jaren aanvast. Met onze tips gaat het lukken.
* Eet vezels
Franse wetenschappers analyseerden 6.000 volwassen en kwamen tot de conclusie dat verschillende vezelbronnen bepaalde hart- en vaatziekten aanpakken:
-Hele granen houden je lichaam in balans en verlagen je bloeddruk;
-Fruit helpt je van je buikvet af te komen en houdt de bloeddruk laag;
-Groenten zorgen voor een lager gehalte van homocysteïne - een niet-essentieel aminozuur dat in verband wordt gebracht met hart- en vaatziekten;
-Noten en zaden houden je bloedsuikerspiegel op peil.
* Loos je vet
Natuurlijk weet je dat overgewicht slecht is voor je hart. Echter, het is niet zozeer je gewicht dat zo ongezond is; de hoeveelheid vet is de boosdoener. Vetcellen geven een C-reactief proteïne (CRP) af, een stof die ervoor zorgt dat de cellen van je slagaderwanden ontstoken raken. Mocht je overgewicht hebben, zorg er dan voor dat je 300 calorieën minder per dag binnenkrijgt om één of meer pond per week kwijt te raken.
* Eet gevarieerd
Om gezond te blijven moet je gevarieerd eten. Onderzoekers analyseerden verschillende voordelen van een gevarieerd eetpatroon en bedachten een dagelijks dieet, het Polymeal, dat het risico op hartziekten met 76 procent vermindert. Het Polymeal bestaat uit vier of vijf porties fruit en groenten, 100 gram donkere chocolade, 75 gram amandelen, een of twee teentjes knoflook en 150 ml wijn. Als je ook nog eens vier keer per week vis eet, kun je zelf je levensverwachting tot wel zes jaar verhogen. Dit geldt ook als je op latere leeftijd pas begint met het dieet. Probeer de ingrediënten van het Polymeal toe te voegen aan je dagelijkse voeding om het risico op hartklachten te verminderen.
* Eet goede bacteriën
Goede bacteriën, ofwel probiotica, zijn niet alleen goed voor je spijsvertering maar voorkomen ook dat je ziek wordt. Ze beschermen tegen infecties, verlagen je bloeddruk en je cholesterolgehalte. Meer over probiotica lees je in het dossier probiotica.
* Zonnebloempitten
Onderzoek aan de McGill University toonde aan dat een combinatie van in zonnebloempitten aanwezige plantensterolen (stoffen die o.a. een cholesterolverlagend effect hebben) en regelmatig trainen je cholesterolgehalte lager houdt dan wanneer je slechts één van beiden doet. Onderzoeksleider Peter Jones raadt aan om drie keer per week 30 minuten te trainen en om 2 gram plantensterolen aan je dagelijkse voeding toe te voegen – dat is een handvol zonnebloempitten. Bovendien komen plantesterolen ook in sesamzaad en walnoten voor.












