7 tips voor een lang en gelukkig kantoorleven

Gezondheid

Bonus: er komt geen boerenkool of yogabal aan te pas.

De gemiddelde kantoortijger spendeert gemiddeld vijf jaar van zijn leven achter een bureau. Inderdaad, dat is nogal wat. Zeker als je bedenkt dat je ruggengraat al die tijd in een onnatuurlijke positie wordt gedwongen en je ogen er eigenlijk niet voor zijn gemaakt om constant naar een felverlicht scherm te staren. Dus waarom zou je het jezelf niet zo comfortabel mogelijk maken? Met onze tips zit je er niet alleen prinsheerlijk bij, je concentratie blijft ook nog eens tot ver na het welbekende inkakmoment (15.00 uur) bewaard. En nu weer aan de bak!

Haal je schouders op
Een bekend verschijnsel: de printer geeft voor de zoveelste keer een foutmelding en jij haalt uit frustratie je schouders op. Goed bezig! Goed bezig? Jazeker, mits je de beweging met acht seconden vertraagt en die bovenin een vasthoudt. In plaats van de HP Color LaserJet Enterprise M775f Laserprinter kennis te laten maken met je vuist, haal je dus diep adem en beweeg je je schouders langzaam richting je oren. Pauzeer, adem uit en laat los. Weg stress!

Vraag om verhoging
Is je computer klakkeloos op je bureau neergezet, zonder daarbij rekening te houden met je lengte? Tijd voor een verhoging… van je scherm, welteverstaan. Zo hoort het: de bovenkant van je scherm zou op gelijke hoogte moeten zijn met je ogen. Bevindt ‘ie zich hoger of lager? De kans is groot dat je het verschil compenseert door je hoofd te kantelen. En dat moet je niet hebben – tenzij je wilt eindigen als Quasimodo. Zorg dus dat je je hoofd niet meer dan tien graden voor- of achterover buigt.

Speel ergens mee
Door ergens aan te friemelen, verminder je stress en verhoog je je productiviteit. En neem zo nu en dan een korte pauze van je werkzaamheden, volgens onderzoek uit Cognition komt dat je concentratie ten goede (lees: je kunt twintig minuten langer door). Onze tip: een fidget cube.

Zing een toontje hoger
Luister naar muziek. Onderzoek wijst uit dat dat je mentale gezondheid en motivatie verbetert. Je favoriete nummers zorgen bovendien voor een toename van het hormoon cortisol, dat maakt je scherper.

Verwen je ogen
Je spendeert ongeveer een derde van je leven aan het kijken naar een scherm. Het gevolg: maar liefst 90% van alle kantoorklerken krijgt te maken met hoofdpijn, prikkende ogen en progressieve bijziendheid. De oplossingen:

-          Pas de helderheid van je scherm aan of installeer een blauwlichtfilter.

-          Kijk elke twintig minuten twintig seconden lang twintig feet (zes meter) weg van je scherm. Dit wordt ook wel de ’20-20-20’-regel genoemd.

-          Schaf een speciale computerbril aan. Deze beschermt je ogen tegen het blauwe licht afkomstig van je computer.

Mik op munt
Een kauwgompje met muntsmaak werkt mogelijk beter dan een dubbele espresso. Het zou de zenuwen in je hersenen stimuleren die verantwoordelijk zijn voor een wakker en alert gevoel.

Maak het lekker warm
In tegenstelling tot wat je zou verwachten, werk je beter in een relatief warme omgeving. Bij een temperatuur van twintig graden of minder neemt de kans op mentale kortsluiting met 44% toe, zo blijkt uit onderzoek. Nu willen we je natuurlijk niet aanmoedigen om je kantoor om te toveren in een sauna (dat nemen je collega’s je vast niet in dank af), maar de airco hoeft dus ook zeker niet op standje Antarctica.

 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Tijdelijke geheelonthouding is goed voor meer dan alleen je lever.
Omdat je ballen alleen het beste verdienen.
Bonus: er komt geen boerenkool of yogabal aan te pas.