7 manieren om sneller te worden op blote voeten

Gezondheid

Geen schoenen, geen probleem.

Hardlopen hoort haast een meditatieve bezigheid te zijn, waarbij lichaam en geest met elkaar vervlechten - ontspanning door inspanning dus. Maar door het gebruik van dempende schoenen en sportieve gadgets, is het ontspannende deel haast teniet gedaan, zegt onderzoeker Vybarr Cregan-Reid, van de University of Kent.

Volgens hem is het tijd om de wandelschoenen en hardloopgadgets thuis te laten en weer back to basic te gaan. Hier zijn 7 tips om het maimake uit je blotevoeten-workout te halen.

1. Laat je stappers bij de deur

Als je kantoor het toestaat, is het een heerlijke bevrijding om je schoenen uit te trekken tijdens werkuren. Dit zorgt ervoor dat een betere verbinding wordt gelegd tussen je voeten en je hersenen. Daarnaast is het een perfecte manier om je enkels sterker te maken en bepaalde spieren in je rug te ontspannen die afhankelijk zijn van je voeten om stabiliteit te creëren. Misschien wel handig om eerst je sokken te upgraden.

2. Denkbeeldige lijnen

Voordat je aan de schoenloze revolutie begint, is het goed om eerst op je vorm te letten. Tijdens minimalistisch hardlopen, dienen je passen iets korter en sneller te zijn - waardoor je voeten pal onder je lichaam eindigen. Stel je een lijn voor die vanaf je hoofd, via je heupen, naar je voeten loopt. Wijk je hier te veel vanaf, dan kun je mogelijk schade aan je lichaam berokkenen.

3. Verassingspakket

Door je voeten altijd in te pakken met veel demping, kun je de natuurlijke houding van je hardlooppostuur veranderen. Neem een stap richting de juiste lichaamshouding door meer gewicht op de buitenkant van je voet te plaatsen. Dit doe je door je grote teen naar beneden te drukken, wat overpronatie tegengaat.  Je zou (als het goed is) spanning op je spieren moeten voelen; maar als het zeer doet, weet je dat het misschien tijd is voor de fysio.

4. Bewaar je schoenen

Hoewel er voordelen zijn aan hardlopen zonder schoenen, betekent dat nog niet dat je meteen je schoenen weg moet doen. Hardloopschoenen kunnen namelijk helpen om op bepaalde momenten nog beter te presteren. Wanneer je voor een recordtijd gaat, is het daarom zeelfs aan te raden om weer ouderwets je veters te strikken.

>> Wanneer zijn je schoenen aan vervanging toe? >

5. Herstel de 9-tot-5-schade

Achterover leunen op je hielen verhoogt je Plantairflexie (het stretchen van de enkel en voet). Leun zo ver mogelijk naar achteren, terwijl je jezelf eventueel met je handen ondersteunt. Dit maakt je quadriceps en heupflexoren los – twee spiergroepen die vastroesten na meerdere uren zitten. Doe dit elke dag na het werk en maak los wat door je 9-tot-5-mentaliteit vastzit. Dit scheelt je gegarandeerd een hoop rugpijn.  

6. Teenpositie 

Moderne schoenen kunnen de plaatsing van je tenen beïnvloeden, wat je balans, kracht en motoriek aanzienlijk kan aantasten, zo blijkt uit een Taiwanees onderzoek. Leer daarom opnieuw je tenen plaatsen en je flexibiliteit vergroten , door je grote teen naar de grond te duwen, terwijl je je andere tenen naar boven en naar buiten drukt. Geen zorgen, in het begin voelt het onwennig, maar na verloop van tijd zal het veel makkelijker worden. Met als gevolg dat je plaatsing verandert, je kracht toeneemt en je sprongen maakt bij tijdens het sporten.  

7. Bescherm je voeten

Nog een reden om je schoenen niet weg te gooien, is vanwege bescherming. De voeten zijn een gevoelig deel van het lichaam  en hebben in sommige situaties bescherming nodig. Dit is waar minimalistische schoenen perfect van pas komen. Deze stappers moeten vooral buigzaam zijn, waardoor je ze met gemak dubbel kunt vouwen. De dunne zool beschermt je ondertussen tegen ongemakken die je voeten kunnen irriteren.

motus_blackgold_2{w=653,h=510}

 Vivobarefoot schoenen zijn veelzijdig, sportschoolvriendelijk en beschermen precies genoeg, zonder je minimalistische beleving te verpesten. 

Hyperhidrose komt voor bij ongeveer 220 miljoen mensen. Dit is wat je moet weten. 
Bij dezen: de beste reden om vandaag niet je bed op te maken.
Een tandarts legt uit of je deze stap eens in de zoveel tijd kunt overslaan.
Samen is niet alleen veel leuker, ook makkelijker.
Zo gaat een pro om met leg day, cheat meals en alcohol.