Foto: Getty

Wetenschappelijk bewezen: schelden in de gym maakt je sterker

Fitness

Gooi er halverwege je workout een paar lelijke woorden uit om je spieren op scherp te zetten.

Herkenbare situatie voor iedere krachtsporter: tijdens het laatste setje squats voel je elke spiervezel in je lichaam zo branden dat je er het liefst een paar ziektes of godslasterende woorden uit zou slingeren om de pijn te verzachten. In plaats daarvan zet je je tanden op elkaar en grom je een beetje, want je wilt de mensen om je heen niet afschrikken met alle lelijke verwensingen die er in je hoofd rondspoken. Maar wat blijkt? Je bent alsnog helemaal verkeerd bezig!

Zo werkt het

Eerder ontdekten wetenschappers al dat schelden de pijn verdooft door je emotionele verdraagzaamheid te vergroten en bepaalde delen van je hersenen op te lichten. Onderzoek uit het Journal of Psychology of Sports and Exercise wijst nu uit dat je er ook nog eens sterker van wordt.

De onderzoekers lieten de 81 atleten die aan het onderzoek meededen óf 30 seconden op hoge weerstand fietsen óf een krachttest van 20 seconden doen. Sommigen van hen werd gevraagd tijdens hun training een scheldwoord naar keuze te roepen (iets wat ze zouden zeggen als ze hun hoofd stootten, bijvoorbeeld), de rest hield het kindvriendelijk en gebruikte ‘neutrale’ woorden.

De grofgebekte fietsers zagen hun trapkracht in vergelijking met hun beleefde tegenhangers met 4,6% toenemen (gelijk aan 24 watt). Ook de krachtpatsers hadden baat bij het schelden: zij konden rekenen op een krachttoename van 8,2% (gelijk aan 2.1 kg).
Waar de proefpersonen dit aan te danken hadden? Het had in elk geval niets te maken met hun hartslag, bloeddruk of wat voor reactie van hun zenuwstelsel dan ook. De witte jassen vermoeden dat schelden het brein afleidt, zodat de focus niet zozeer meer op die laatste power clean – en bijbehorende pijn – ligt.

Win/win-situatie? Ja en nee. Je moeder zal je woordkeuze namelijk nog steeds niet respecteren. Maar zij is ook niet bezig haar 1RM squat te verbeteren, of wel soms?


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Voor je eerstvolgende setje squats geef je eerst je zenuwstelsel een optater.
Eindig ijzersterk voor een slank gestel.
Een bootcamp-trainer legt uit wat je aan je trainingsschema moet toevoegen.
“Hardlopen is pijn lijden, blijkbaar is dat wat me goed doet.”
Omdat een zomerlichaam niet compleet is zonder felbegeerde V-vorm.
Gooi er halverwege je workout een paar lelijke woorden uit om je spieren op scherp te zetten.