Wat je moet weten voor je gaat hardlopen

Fitness

Kom op kop met tips van pro’s.

Walk the line
Wil je effectiever vooruit komen? Leg dan een denkbeeldige lijn tussen je benen wanneer je hardloopt. Beide voeten moeten naast deze lijn terechtkomen. Het voelt een beetje als skeeleren, doordat je wat meer aan de zijkant afzet.

Bron: Jai Saxelby. Podotherapeut 

Houd het recht
Rechtop lopen met een lichte buiging van de romp naar voren zorgt voor efficiënte acceleratie en verminderde stress op het lichaam. Oefen met het balanceren op de bal van je voet, en gebruik je buikspieren om evenwicht te houden. Probeer dit 60 seconden vol te houden. Deze oefening zorgt ervoor dat je tijdens het rennen meer controle hebt over je houding.

Dr. Marianne Gittoes

Gebruik je voeten
Haal het meeste uit je afzet: het moment waarop je voet plat op de grond is tot het moment dat je heup, knie en enkel volledig gestrekt zijn. Verbeter dit, en je gaat sneller rennen. Sprint 6x50 meter, en probeer zo hoog mogelijk in de lucht te komen tijdens het rennen.

Ceri Diss, biomechanisch specialist

Weg met die schoenen
Doordat barefoot runners op het midden en de voorkant van de voeten landen, is de ‘botsing’ met de grond minder hevig. Hierdoor kunnen ze langer, sneller en meer economisch rennen. Probeer het uit op zand of gras, of investeer in een paar barefoot renschoenen.

Professor Daniel Lieberman

Begin met lopen
Wanneer je nieuw bent in de hardloopwereld, kun je het beste beginnen met een schema waarin je 5 minuten hardlopen toevoegt aan een wandeling. Vanaf daar bouw je op naar 2 minuten rennen, 1 minuut lopen, en zo breid je de duur van het hardlopen steeds iets meer uit. Loop het laatste stukje altijd zodat je kunt afkoelen.

Rencoach Christine Hinton

Gaan jouw tenen hier ook van krommen?
Aanstaand covermodel Ramses Jedeloo, CEO van The Bootcamp Club, vertelt je hoe je met hard werken anabolen-achtige resultaten behaalt. 
Topsport combineren met een drukke baan? Deze fitte kok vertelt je hoe.
Over winnen, verliezen en zijn liefde voor de sport
Na z’n deelname aan Expeditie Robinson is JayJay Boske slechter in vorm dan ooit. Hij verloor 14 kilo spier en kreeg er voornamelijk vet voor terug, waardoor hij slecht in z’n vel zit. Zijn doel: fit worden. Fitter dan ooit. Z’n fitjourney volg je op z’n YouTube-kanaal Day1, maar ook op menshealth.nl. Let’s go!
Doorbreek deze probleemfactoren en ga weer volle kracht vooruit.