Wat gebeurt er met je spiermassa als je twee weken niet traint?

Fitness

Het effect op je kracht, spier- en vetmassa.  

Voor sommige fanatieke krachtsporters voelt een rustdag nemen al een hele opgave. Dus als je ziek wordt, een blessure hebt, of het vakantieseizoen aanbreekt, kan dat soms resulteren in kopzorgen of zelfs een lichte paniek. Zonde, aangezien je in het geval van een vakantie juist hoort te genieten. Je zorgen maken dat je gains verdwijnen door een paar dagen niet kunnen trainen, is daarom geen fijne gedachte. 

Natuurlijk kun je een hotel zoeken met een gym, of zelf een hotelkamer-workout doen, maar je kunt ook besluiten om gewoon twee weken rust te nemen, zeggen Amerikaanse wetenschappers van Baylor University. Zij deden onlangs onderzoek naar het effect van niet trainen op het lichaam van sporters.  En wat blijkt, zelfs na twee weken volledige rust was er geen verschil (we herhalen: geen verschil!) te zien op het gebied van vetmassa, spiermassa en kracht. Hierbij maakte het qua resultaten ook niets uit of zij in de rustperiode met whey-eiwitten supplementeerden. 

>> Fit blijven op vakantie? Dat lukt je in bij deze hotels gegarandeerd >

Volgens ander onderzoek zal een rustperiode juist méér goed doen en kom je eerder sterker terug. Je hoeft je dus vooral geen zorgen te maken over je aankomende vakantie. Het is natuurlijk fijn als je wel kunt trainen, aangezien je daardoor nog progressie maakt; maar het is nogmaals geen probleem om lekker achterover te liggen en de zomerse ontspanning op te zoeken.  

>> 22 Tips om fit te blijven op vakantie >

De ellenlange rijen voor de bench press kunnen jou niet meer klein krijgen. 
Deze training geeft je de pecs die je altijd had willen hebben.
Op wie zet jij je (spreekwoordelijke) geld?
De wetenschap heeft zojuist de grootste aanname met de grond gelijk gemaakt.