Waarom haastige spoed zelden goed is voor een hardloper

Fitness

Sponsored - Het belang van een rustige opbouw en een digitale pacer. 

Om aankomende zomer goed voorbereid over de start- en finishstreep van hardloopevenementen te hollen, is het verstandig om nu al je eerste stappen in de goede richting te zetten. Dat betekent dat je veel meters in de benen moet krijgen, om daarmee je lichaam en je conditie voor te bereiden op wat er komen gaat. 

Laten we beginnen met wat statistieken…

Beginners, die minder dan een jaar aan hardlopen doen, hebben twee keer zo veel kans op een blessure dan andere mede-hardlopers, blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Maar ook onder fanatiekere lopers is de kans op een wedstrijdblessure ruim drie keer zo hoog als bij de rest. In beide gevallen heeft dit vaak te maken met een verkeerde trainingsopbouw. 
Een fout die veel mensen maken, is dat ze de nadruk bij hardlopen iets te veel op hard leggen. Niet alleen door te snel te rennen, maar ook door in korte tijd te veel kilometers aan hun routes toe te voegen. Het feit dat je qua conditie nog door kunt, wil immers niet per definitie betekenen dat je spieren, pezen en ligamenten daar ook klaar voor zijn. In de veel gevallen zorgt dat voor veel ongemak tijdens het rennen, vervelende blaren en zelfs blessures.

Het nut van een pacer

Het fijne aan sommige hardloopevenementen is dat er pacers meelopen. Dat zijn doorgewinterde hardlopers die met een finishtijd op hun rug één vast tempo aanhouden. Hierdoor weet je – als je hen bij kunt houden - precies hoe snel je moet lopen om je streeftijd te halen. Maar wat nog veel handiger is aan een pacer, is dat ze voorkomen dat je tijdens je sessie te hard van stapel loopt, letterlijk.

 “Leuk, zo’n pacer tijdens een hardloopevenement, maar moet ik in hemelsnaam doen tijdens mijn eigen trainingen?” vraag je jezelf waarschijnlijk af.  

Je zou natuurlijk een pacer (lees: loopcoach) in kunnen huren, die ervoor zorgt dat je niet doorslaat tijdens het hardlopen en dat je afstanden niet te snel toenemen. Klinkt best ideaal, maar een makkelijkere (en goedkopere) manier is om gebruik te maken van slimme technologie.

Garmin is fakkeldrager op het gebied van sporthorloges en heeft onlangs de nieuwe Forerunner 645 Music gepresenteerd, een stijlvol GPS-hardloophorloge met geïntegreerde muziekspeler, 24/7 hartslagmeting via de pols, geavanceerde hardloopdynamica, prestatie-monitoring, en smart/connected functies. Veel dure woorden, maar waar het op neerkomt is dat je dit apparaat kunt gebruiken als jukebox om de pols en als digitale pacer.

R_Forerunner645M_HR_Group

Naast het feit dat je op de beat kunt lopen van je favoriete tracks en playlists (ook dat werkt motiverend tijdens het sporten), kan het apparaat geheel automatisch jouw trainingsactiviteiten evalueren om te zien of je met de juiste belasting en intensiteit traint. Daarnaast zorgt de ingebouwde GPS dat je tot op de meter nauwkeurig kunt zien hoe ver je hebt gelopen en met welk tempo. Vervolgens kun je deze info weer als ‘pacer’ gebruiken voor toekomstige sessies. De Garmin Forerunner 645 Music stelt je in staat om met of tegen jezelf te rennen, waardoor je kiezen om je vorige prestaties te evenaren of verbeteren. Je kunt je voorstellen dat dit extra motivatie, betere prestaties en meer inzichten oplevert. Het gezegde luidt niet voor niets “‘meten is weten”. Met andere woorden: de kans dat je geblesseerd raakt en noodgedwongen moet afhaken, of slecht voorbereid aan de startstreep staat, wordt hierdoor aanzienlijk kleiner.

Los van blessures, is de Forerunner 645 Music simpelweg ook een handig middel om jezelf op de juiste manier klaar te stomen voor een doel. Stel simpelweg een hardloopschema in op het horloge en vervolgens weet je exact wat je te doen staat. Dit kan een beginnersschema, maar ook een schema voor een volledige marathon of ultraloop zijn. Zo kun je op de juiste manier opbouwen, waardoor de Zandvoort Circuit Run, NN CPC Loop, Dam tot Damloop, Rotterdam marathon, of welk doel je deze zomer ook voor ogen hebt, slechts een kwestie is van tijdig beginnen. 

Kortom, wat doe je morgen?

Garmin Winactie -Helaas, deze winactie is afgelopen.

We mogen namelijk 3 x een Forerunner 645 Music weggeven t.w.v. €449,99.

 

Onderzoekers ontdekten waarom je je week moet beginnen met bankdrukken. 
Een vloer is alles wat je nodig hebt. 
Je hebt heus geen gewichten of een sportschoolabonnement nodig om je broekspijpen te vullen.
En waarom je deze oefening in je workout moet integreren.
Je hebt je namelijk vast wel eens afgevraagd waarom je iedere keer weer zo’n spetterende show weggeeft tussen de lakens. Het heeft niets dus echt niets met je woest aantrekkelijke uiterlijk te maken en ook niet met je satijnen Playboy-dekbed.