Vergeet sit-ups en crunches: doe deze Tabata-workout voor een snoeiharde core

Fitness

Andy Speer, trainer en maker van de Anarchy Abs-workout voor Men’s Health heeft een snelle buiktraining waarmee je gegarandeerd elke spier rond je middel aanpakt.

Als het op je buikspieren trainen aankomt, kun je ’t het beste zo simpel mogelijk houden. Andy Speer, trainer en maker van de Anarchy Abs-workout voor Men’s Health heeft een snelle buiktraining waarmee je gegarandeerd elke spier rond je middel aanpakt.

In plaats van oefeningen zoals sit-ups of crunches – waarbij je je core vooral traint door je spieren te aan- en ontspannen – train je met de plank en hollow-body je core-stabiliteit. Dit betekent dat je je buikspieren moet blijven aanspannen en je rug in een rechte lijn moet houden – vaak terwijl er dingen als zwaartekracht bij komen kijken die zorgen dat je eigenlijk als een zoutzak in elkaar wil zakken.

Deze stabiliteitsoefeningen trainen de spieren die diep in je core zitten en helpen je met een goede houding en een gezonde rug. Ook voorkomen ze dat je gaat uitdijen rond je middel (denk even aan hoe je buik uitzakt wanneer je niet rechtop staat – dat gebeurt dan dus niet meer).

Dit is een Tabata-workout, vernoemd naar de Japanse wetenschapper Izumi Tabata, die ontdekte dat high-intensity interval training van 20 seconden werk en 10 seconden rust zowel het aerobische als het anaerobische systeem traint – tegelijkertijd. Bekijk de video hieronder en lees de instructies. Voor je ’t weet ben jij net zo ripped als Brad Pitt in Fight Club – of op z’n minst net zo sterk.

Instructies: Doe de oefeningen in de voorgeschreven volgorde. Houd 20 seconden werk en vervolgens 10 seconden rust aan.

1. Pushup, maximaal aantal herhalingen

2. Hollow hold

Dit is één ronde. Doe 3-5 rondes. 

 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Vind een trainingspartner en kom erachter wie het eerste finisht.
Tyson Fury (zwaargewicht bokskampioen) geeft het goede voorbeeld.
Je wilt van je kippenpoten af? Dan wordt het tijd voor deze aanpak!
Deze 3 oefeningen zijn net wat uitdagender dan de standaard buikspieroefening.
Men's Health-trainer Chief Brabon legt zijn tactiek uit en geeft je een schema.
Vet verbranden hoeft heus niet veel tijd te kosten.