Tien redenen waarom krachtsporters in het voordeel zijn

Fitness

Krachttraining maakt je leven een stuk leuker. Voordat jij straks weer aan je zoveelste saaie cardiotraining begint, vind je hier 10 redenen om wat vaker gewicht te liften. 

1. Ze zijn slimmer

Behalve die gast die overduidelijk aan de steroïden zit en niks anders doet dan bicep curls. Wanneer je geregeld in het krachthonk te vinden bent, blijft de neurotrofine in je hersenen op peil. Deze stof is onmisbaar bij het aanmaken van nieuwe hersencellen en het beschermen van neuronen. 

Intensieve trainingen kunnen daarnaast de hippocampus vergroten. In dit gedeelte van het brein worden herinneringen opgeslagen, zegt het Georgia Institute of Technology. Zo krijgt je geheugen al gauw een stimulans van 10 procent.

2. Ze zijn gelukkiger

Ja, lach er maar om. Onderzoekers van de University of Alabama ontdekten dat mannen die drie keer per week een krachttraining uitvoerden zich na zes maanden een stuk kalmer en meer tevreden voelden. Dit is allemaal te danken aan endorfinen, de geluksstoffen die aangemaakt worden wanneer je lichaam een fysieke inspanning moet leveren.

De Duke University ontdekte zelfs dat 60 procent van de mensen met een depressie er weer boven op kwam, wanneer ze vier korte krachtsessies per week deden. De trainingen bleken voor velen van hen dus effectiever te zijn dan anti-depressiva.

3. Ze slapen beter

Hoe zwaarder de training, des te beter de slaap, ontdekte The National Sleep Foundation of America. Uit een onderzoek van Mental Health and Physical Activity blijkt zelfs dat mannen tussen de 18-85 zo’n 65 procent beter sliepen wanneer ze tenminste drie keer per week in het krachthonk te vinden waren. Droomresultaten, als je ’t ons vraagt.

4. Ze hebben meer testosteron

We zeiden het eerder en zeggen het opnieuw: krachttraining verslaat hardlopen. Je hoeft je niet eens een gevecht voor te stellen tussen Arie Boomsma en Dolf Jansen om hier een beeld bij te krijgen. Ook de University of Alberta is het hiermee eens: onderzoekers ontdekten dat mannen die tenminste 64km per week renden een stuk minder testosteron in hun lijf hadden dan de mannen die helemaal niet bewogen. Waarom dat erg is? Omdat een tekort aan testosteron leidt tot vermoeidheid, depressies, spierafbraak en erectiestoornissen. Daarom.

Het medicijn? Dumbbells, kettlebells en halterstangen. Een onderzoek van tijdschrift Sports Medicine wijst uit dat krachttraining de meest effectieve manier is om het mannenhormoon te stimuleren, zeker wanneer je compoundoefeningen (oefeningen waarbij je meerdere spieren tegelijkertijd traint, zoals de deadlift, squat en bench press) doet.

5. Ze hebben meer zelfvertrouwen

Gaan je uren in de gym er ook voor zorgen dat je je zekerder voelt buiten de gym? Hell yes. Volgens de Archives of Internal Medicine is een uur per week ijzerbuigen genoeg om je zelfvertrouwen met 20 procent te laten stijgen. Niet overtuigd? De Journal of Health Psychology schrijft dat het liften van gewicht op zich er al voor zorgt dat je je beter voelt over jezelf.

6. Ze vallen sneller af

Wanneer je geregeld in het krachthonk staat weet je inmiddels wel dat rondrennen in een lycrabroek je niet gaat helpen om gewicht te verliezen. Wanneer je voor elke twee cardiotrainingen tenminste een krachttraining doet, verbrand je een stuk meer calorieën dan wanneer je alleen maar cardio zou doen. De reden? Met cardio spreek je vooral je type I-spiervezels aan. Met krachttraining spreek je ook de grotere type II-vezels aan. Deze verbruiken meer energie, versnellen je stofwisseling en verpletteren je vetopslag. Kortom: wil je gewicht verliezen? Dan is cardio alleen niet genoeg.

7. Ze hebben vaker sex

Onderzoek van de UCLA is het bewijs: mannen die geregeld een krachttraining doen hebben twee keer zo veel bedpartners als de minder sportieve tegenhangers. Waarom? Simpel: wanneer je traint ben je aantrekkelijker en heb je meer zelfvertrouwen.

Welke spieren ze het meest aantrekkelijk vindt? Je schouders. Dat ontdekte tijdschrift Evolution and Human Behaviour. Mannen met bredere schouders hebben nog meer sexpartners dan degenen met een wasbord.

8. Ze hebben betere sex

Feit: lift je als een pro? Dan zijn je prestaties in de slaapkamer een Olympische medaille waard. Twee uur krachttraining per week maakt je erectie harder, zorgt voor langere orgasmes en meer tevredenheid tussen de lakens.

9. Ze leven langer

IJzervreters leven langer en gezonder. Uit een onderzoek van de American Journal of Medicine blijkt dat spieren je leven effectiever verlengt dan dat vet het verkort. (Ja, snap je ‘m? Vet zorgt ervoor dat je leven korter wordt, spieren draaien deze effecten terug.) Zo kun je nog heel lang naar je goedgevormde biceps blijven staren.

10. Ze hebben meer energie

Het voelt misschien niet zo, maar een zware squatsessie geeft je alleen maar meer energie. Een paar uur per week gewicht liften zorgt voor 20% gedurende de dag, volgens onderzoekers van de University of Georgia. Waarom? Krachttraining stuurt zuurstof en voedingsstoffen naar het weefsel in je lichaam en helpt je cardiovasculaire systeem efficiënter te werken. Wanneer je hart en longen efficiënter werken, heb jij meer energie om weer naar de gym te gaan. 

Gerelateerd: Waarom krachttraining superieur is aan cardio 

Dit is waarom je deze tool aan je fitnessregime moet toevoegen.
Niet liegen: ook jij maakt je hier schuldig aan