Onderzoek: van fietsen word je slimmer

Fitness

Dus voortaan neem jij niet de bus, maar de fiets naar het station. Zo simpel kan 't zijn.

Geef jezelf maar een schouderklopje: uit een onderzoek van de Organisation for Economic Co-Operation and Development blijkt dat Nederland op de derde plaats van slimste landen ter wereld staat. Blijkbaar zijn we erg goed in rekenen, taal en problemen oplossen. Leuk wel, maar waardoor komt dat?

Fietsen maakt slimmer

Hoe hoog je IQ is, is in hoge mate erfelijk bepaald, maar er zijn ook diverse omgevingsfactoren die bijdragen aan jouw scherpe brein. En één van die dingen doe jij dagelijks, namelijk: fietsen! Fietsen blijkt niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen te zijn. Trappen dus, voor je carrière.

Uit een onderzoek gepubliceerd in de Journal of Clinical and Diagnostic Research blijkt dat tijdens het fietsen serotonine, endorfine en dopamine worden aangemaakt in onze hersenen: deze stoffen laten ons gelukkig voelen. Hierdoor krijgen we meer zelfvertrouwen en is ons lichaam in staat stresshormonen als cortisol en adrenaline beter te reguleren.

Maar, hoe zit dat dan met het intelligentievermogen?

Simpel gezegd: deze geluksstoffen en een verlaagde cortisolwaarde gaan de veroudering van het brein tegen. Daarnaast zorgt een versnelde hartcontractie voor maar liefst 15% verhoging van de hersenactiviteit. Bewegen stimuleert namelijk de aanmaak van hersencellen. Daarbij neemt ook de bloedcirculatie toe, evenals het zuurstofgehalte in het bloed en zal je merken dat je na het fietsen veel scherper bent.

Heb je binnenkort een examen en kun je wel een brein boost gebruiken? Pak je stalen ros uit de schuur en maak een rondje door de stad. Van 20 tot 30 minuten fietsen per dag zal je lichaam al een significante boost krijgen.

Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?"}" data-sheets-userformat="{"2":8395267,"3":[null,0],"4":[null,2,16777215],"12":0,"14":[null,2,0],"15":"arial, sans-serif","26":400}"> 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Met dit eenvoudige stappenplan word je de pull-up pro die je altijd al hebt willen zijn.
Bereken je behoeftes en creëer een trainings- en voedingsschema dat bij jou past.
Een goede personal trainer vinden is als daten: er komt behoorlijk wat kijken bij het vinden van de juiste partner.