Let hier op wanneer je nieuwe hardloopschoenen koopt

Fitness

Het juiste paar schoenen kan ervoor zorgen dat je sneller rent en pijnvrij blijft. Vind het paar dat bij jou past.

Hardlopers krijgen pijn. Of je nou eens in de zoveel tijd rent, of wekelijks 80 kilometers verslindt en je racetijden bijhoudt. Zo’n 79 procent van de afstandslopers heeft wel eens een lichte blessure ondervonden, blijkt uit Nederlands onderzoek. “De meeste pijntjes komen voort uit overschatting van de kracht in de benen, een slechte balans en bewegingsproblemen”, zegt Jonathan Beverly, schoenenredacteur bij tijdschrift Runner’s World. “Maar rennen met de verkeerde schoen kan ook problemen veroorzaken.”
Uit Canadees onderzoek blijkt daarnaast dat het rennen je minder moeite kost wanneer je een goede schoen aan je voeten hebt. Testpersonen die hun schoenen classificeerden als ‘comfortabel’ verbruikten twee procent minder zuurstof, waardoor ze langer door konden rennen.
We werkten samen met het Runner’s World Shoe Lab in Portland, Oregon, (hier testen ze jaarlijks meer dan 1.000 paar schoenen) om jou te helpen met het vinden van de juiste schoen.

Wat heb ik aan geweven stof?
Comfort! Toch is het aan te raden om de pasvorm van je schoen uit te testen op een loopband. Een goede winkel heeft er zeker één.

Ben ik sterk genoeg voor ‘minimal’ shoes?
Kun je een perfecte single-leg squat? Nee? Dan he je nog niet genoeg core- en heupkracht om veilig met deze schoenen te kunnen rennen.

Heb ik veel demping nodig?
Het kussen onder de hiel en de voorvoet bepalen het grondgevoel. Probeer genoeg schoenen uit om te ontdekken wat je het fijnst vindt.

Moet ik ‘zero-drop’-schoenen proberen?
Schoenen met een nihil hoogteafstand tussen de hiel en voorvoet zijn het meest geschikt voor de meer ervaren hardloper.

Welk model moet ik aanschaffen?
Wanneer er al drie modellen van een bepaalde schoen zijn uitgebracht weet je zeker dat de derde langer mee gaat dan de eerste. Bovendien is deze waarschijnlijk meer comfortabel, wat je prestaties ten goede komt.

Niet liegen: ook jij maakt je hier schuldig aan
Zo bouw je een stevige basis – en daar heb je voor eeuwig profijt van!
Tegenwoordig wordt er overal (ongevraagd) gezondheidsadvies in je gezicht gesmeten. Onderscheid de feiten van de fabels voor de beste resultaten.
Wanneer je altijd maar dezelfde oefeningen doet, zal je er ook hetzelfde uit blijven zien. Pull-ups, bijvoorbeeld, zijn perfect om je rug mee te trainen, maar wanneer je lichaam aan de oefening is gewend, blijft het verrassingselement voor je spieren uit.