Kleine kuiten? Er is een simpele verklaring voor

Fitness

Zelfs leg day werkt niet voor iedereen.

Je slaat nooit een leg day over en toch blijven je kuiten achter op de rest van je lichaam. Kleine geruststelling: je bent niet de enige met dit probleem. Mannen met fatsoenlijke kuiten zijn eerder uitzondering dan regel. Jammer genoeg heb je daar natuurlijk geen boodschap aan wanneer de zon weer gaat schijnen en je tandenstokers het daglicht weer mogen zien. Dus waar gaat er in hemelsnaam mis?

Kuiten zijn één van de meest koppige spieren van het lichaam. Als je van nature onopvallende rakkers hebt, is de kans groot dat ze klein zullen blijven. Je zult ze echt meerdere keren per week moeten trainen voor een beetje extra volume. Calf raises en calf presses op de leg press machine zijn hierbij de beste opties.

>> Doe dit voor grotere kuiten >

Helaas zijn zelfs deze oefeningen niet heel effectief, concluderen Amerikaanse sportonderzoekers. Gedurende acht weken lieten zij sporters drie keer per week kuitoefeningen (lees: seated calf raises) doen. Proefpersonen maakten hierbij vier sets van 9 – 13 reps, met zoveel mogelijk gewicht. Na 8 weken was iedereen sterker geworden, alleen waren de kuiten geen centimeter gegroeid. Zelfs via Hi-Tech scans was er – tot verbazing van de onderzoekers -  amper verschil te zien in spiertoename.  

De conclusie die we hieruit kunnen trekken, is dat je waarschijnlijk kunt fluiten naar die droomkuiten. Laat dit je vooral niet demotiveren om toch je kippenpoten te trainen. Sterke kuiten zijn immers belangrijker dan grote kuiten. Ondanks dat blijft het natuurlijk wel een beetje balen. 

>> 5 tips voor kolossale kuiten >

Dr. Ludidi legt per dag uit wat er in je lichaam gebeurt als je gaat sportvasten.
Laat stranddagen niet je workoutschema saboteren. Met deze tips kun je genieten van allebei.
Maxim Hartman en Henry Schut strijden sinds begin dit jaar om de cover van Men's Health. Hoe het ervoor staat, lees je wekelijks op menshealth.nl.