Kil, koud en nat buiten? Zo blijf je gemotiveerd om te sporten

Fitness

Hardloopcoach Klaas Boomsma geeft tekst en uitleg. 

Door Klaas Boomsma

De regen slaat tegen je ramen, het is donker en oh wat zal het buiten koud zijn. Kil, nog erger. Maar je was wel van plan om vandaag te gaan lopen. Dus wat ga je doen? Morgen dan maar? En als het dan weer regent? Precies. Morgen bestaat niet, ‘time to man the f*ck up’! En dat is lang niet zo moeilijk als je denkt.
Je ziet naar het eind van het jaar toe de parken leger en leger worden. Dat heeft uiteraard te maken met het weer, maar zeker ook met het wegvallen van trainingsdoelen. Vele tienduizenden hardlopers liepen in september de Dam tot Damloop, in oktober een van de halve of hele marathons of in november de 7Heuvelenloop. Met zo’n doel voor ogen lukt het de meeste lopers nog wel om je ook naar buiten te slepen als het regent of als je eigenlijk geen zin hebt. Maar is die medaille eenmaal binnen, dan wordt het lastig.

Daar is meteen de eerste tip om in beweging te blijven: stel een doel. Dat hoeft echt geen nieuw halve- of hele-marathonavontuur te zijn. Een mooi doel is bijvoorbeeld om dit najaar aan je snelheid te werken. Minder lange afstanden lopen en intervaltrainingen. Of laat je doel zijn iedere week een minimumaantal kilometers te lopen. Klinkt heel simpel, blijkt heel goed te werken.

Wat helemaal goed en motiverend werkt, is een exotisch loopavontuur in het voorjaar te plannen. Een loopje ergens in het buitenland. Sevilla, Thailand, Myanmar, Marokko. Alleen de gedacht aan zo’n oord maakt het al vijf graden warmer.

De grootste winst van een nieuw loopdoel zit ‘m erin dat je er een schema op na houdt. Het is namelijk veel makkelijker om tegenzin te trotseren als je precies weet wat je die dag te doen staat. Lekker overzichtelijk en het maakt trainen minder vrijblijvend; het doet ertoe!

Meer tips? Kijk op de website van Klaas Boomsma. 

Plateau bereikt? Zo doorbreek je ‘m.
Een sportende vegan van het eerste uur.
In 30 minuten van je kater af, klinkt dat niet goed?
Drie snelle trucs om je prestaties te verbeteren en meer gewicht aan te kunnen.