Is het veilig om te trainen met deze temperaturen?

Fitness

MH zocht het voor je uit.

Buiten trainen met warm weer kan prima, mits je een aantal voorzorgsmaatregelen neemt. Wil je op volle kracht trainen? Doe dat dan in de ochtend of avond – niet midden op de dag. Je hartslag is op dit moment namelijk al hoger vanwege de temperatuur.

Trainen met warm weer is dus niet geheel ongevaarlijk. Je zult altijd slechter presteren vanwege de temperatuur, daarom is het extra belangrijk om koel te blijven. Hieronder lees je hoe je dat doet.

Water, water en nog eens water
“Bedenk je van tevoren hoe veel vocht je nodig hebt, en drink dan meer dan dat”, zegt krachttrainer Emil Hodzovic. “Alles wat je eruit zweet moet weer aangevuld worden, en je verliest liters per uur – meer dan dat je kunt drinken.” Hij stelt voor dat je de uren na het sporten nog flink door blijft drinken. Heb je echt een zware sessie voor de boeg? Drink dan een sportdrank met elektrolyten. “Dit zal je prestaties niet verbeteren, maar je herstel waarschijnlijk wel.”

Stopteken
“Verander niet opeens je trainingsroutine wanneer het heel warm is buiten”, zegt dr. Joseph Lightfoot van Results Inc. Wanneer je op een andere manier traint, geeft je lichaam waarschuwingssignalen af die je misschien niet direct begrijpt. Ben je licht in je hoofd? Is je huid rood en warm? Zie je vaag? Voel je je extreem vermoeid of slap? Is je hartslag heel hoog of moet je overgeven? Ga dan direct naar een plek met schaduw en drink water. Dit is niet het moment voor #nopainnogain.

Wees op je hoede voor vochtigheid
Wanneer de luchtvochtigheid hoog is, verdampt er minder vanuit je huid. Dit heeft impact op je natuurlijke afkoelmechanismes. “In vochtige hitte wordt zweet minder effectief”, zegt Hodzovic. “Daarom zou je minder zwaar moeten trainen.” Hij raadt je aan een ijszak mee te nemen naar je training om je lichaam snel af te kunnen koelen. Laat potjes voetbal met vrienden even voor wat het is. “Competitieve trainingen zijn niet ideaal, aangezien je hierdoor geneigd bent meer te geven dan je daadwerkelijk in je hebt.”

De ellenlange rijen voor de bench press kunnen jou niet meer klein krijgen. 
Deze training geeft je de pecs die je altijd had willen hebben.
Op wie zet jij je (spreekwoordelijke) geld?
De wetenschap heeft zojuist de grootste aanname met de grond gelijk gemaakt.