Hoe gevaarlijk is CrossFit écht?

Fitness

Een kleine vergelijking met andere (kracht)sporten.

Menig CrossFit-atleet kan – en zal – je met plezier zijn oorlogswonden laten zien. Opengereten handpalmen (butterfly pull-ups), geschaafde kuiten (boxjumps) en zweepslagen door die verdomde double unders horen er allemaal bij. Maar hoe zit het eigenlijk met blessures aan spieren, pezen, botten en gewrichten?

Als we in de wetenschappelijke onderzoeken duiken, komt al snel naar voren dat CrossFit niet het braafste jongetje van de klas is. Per 1000 uur CrossFit is de blessureratio 3.10. Dit is drie keer zo veel als bodybuilden of powerliften.  

Vooral je schouders krijgen bij CrossFit zwaar op hun donder, wat dit ook de meest voorkomende blessure maakt binnen deze sport. Bij een onderzoek onder 187 CrossFitters, had bijna een kwart een schouderblessure opgelopen. Bij een groot deel (30 procent) kwam dat naar eigen zeggen door slechte techniek en gebrek aan ervaring.

Niet gevaarlijker, maar ook niet ongevaarlijk

Toch is CrossFit niet opvallend blessuregevoelig als je het met andere intensieve sporten vergelijkt. Uit cijfers blijkt dat je tijdens een CrossFit-workout niet meer (en soms zelfs minder) risico loopt dan bij sporten als Olympisch gewichtheffen, hardlopen, rugby, voetbal of gymnastiek. Helaas zijn dit wel precies de sporten met een ietwat hogere kans op blessures - een groep waar CrossFit statistisch gezien dus ook onder valt. 

Kortom, CrossFit is niet per definitie gevaarlijker; maar ook zeker niet ongevaarlijk. Luister daarom altijd goed naar de coach en naar je eigen lichaam. In de meeste gevallen kan dat al een hoop narigheid schelen. RX is leuk, maar het mag nooit ten koste gaan van je gezondheid of veiligheid. 


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Deze training is voor jou, omdat het te koud is om naar de sportschool te gaan maar je wel met zichtbare biceps het nieuwe jaar in wil luiden.
Wanneer je altijd maar dezelfde oefeningen doet, zal je er ook hetzelfde uit blijven zien. Pull-ups, bijvoorbeeld, zijn perfect om je rug mee te trainen, maar wanneer je lichaam aan de oefening is gewend, blijft het verrassingselement voor je spieren uit.
Wees de halterstang de baas met deze oefeningen.
Bonus: je hebt er, afgezien van een ijzeren discipline, niets voor nodig.
Wijze woorden van Hollywoods sympathiekste zwaargewicht Dwayne Johnson.