Henry Schut vs. Maxim Hartman - hebben ze al een coverlijf?

Fitness

Henry Schut en Maxim Hartman, collega’s van Eredivisie op vrijdag, hebben elkaar uitgedaagd om op de cover van Men’s Health september te komen. Geregeld houden ze je op de hoogte van hun sportieve vorderingen.

Door Henry Schut

Op 1 januari dit jaar begon onze uit de hand gelopen grap. Al snel werd het bittere ernst, en streden we beiden alsof ons leven ervan af hing. Inmiddels is het begin april en zijn we op de helft. We zijn slechts drie maanden en een paar dagen verwijderd van onze covershoot.

Gisteren, woensdag 5 april, konden mijn uitdager (Maxim) en ik elkaar stiekem begluren, want we ‘vierden’ het feit dat we halverwege waren met een gelijktijdige training. Maxim kreeg z’n wekelijkse personal training van Tim, ik bikkelde me door sessie nummer drie (van de zes) van deze week.

Natuurlijk gaven we net even een tikkeltje extra om de concurrentie te imponeren. Haantjes zijn we, he? Ik moet zeggen dat Tim en Maxim wel een indrukwekkende sessie deden. Ik zag supersets en ik zag iemand die bij elke herhaling alles gaf. Ik zag ook een man die een stuk fitter was dan drie maanden geleden.
Het verschil tussen Maxim toen en nu is opzienbarend; alsof Linda de Mol na haar afvalrace in het turnpakje van Sanne Wevers past. Hij heeft een slank bekkie, net als ik trouwens, maar ook z’n lijf is al redelijk afgetraind. Ik zie ook een zekere aanleg voor het kweken van spiermassa (ook al schreeuwt hij bijna wekelijks tegen me dat hij GEEN YURI VAN GELDER WIL WORDEN!!).

Met mij gaat het beter dan mijn PT Sven en ik eind januari hadden durven dromen. Toen ik me in de beginweken vaak moe voelde en een dubbele oorontsteking kreeg, was ik bang dat de combinatie werk-gezin-challenge zoveel zou vragen dat ik regelmatig gas terug zou moeten nemen. Er zat maar één ding op: zo snel mogelijk zo regelmatig mogelijk leven. Ook al is dat vrijwel onmogelijk met onregelmatige werktijden en drie kleine kinderen.

En dus ga ik sinds eind januari meer dan ooit op tijd naar bed. Het scheelt vaak 1,5 uur ten opzichte van een jaar geleden. Ik train vaak op dezelfde tijd en vrijwel nooit meer ’s avonds laat. Ik houd me perfect aan het eet- en trainingsschema dat ik heb van Sven. En dan blijkt hoe rechtstreeks de effecten zijn. Alle inzet, discipline en energie die ik erin stop zie ik direct terug. Ik heb nog maar 8% lichaamsvet, m’n spiermassa neemt nog steeds gestaag toe en m’n lichaam is door het uitgekiende schema veel beter in verhouding.

Is het dan allemaal sprookjesachtig nu? En gaat het vanzelf? Nee en nee! Het is ontzettend zwaar om iedere doordeweekse dag alles te geven en te voldoen aan de strenge opdracht van Sven: iedere sessie weer progressie boeken ten opzichte van de vorige keer. Daarnaast is het secuur bijhouden van calorieën bijna autistisch gedrag als je ‘t echt goed wil doen. En dat wil ik, dus kan ik me zo voorstellen dat m’n omgeving soms vermoedt dat Forrest Gump 2.0 in de maak is. Mijn speciaal aangeschafte keukenweegschaaltje is m'n nieuwe beste vriend.

En toch kan ik halverwege deze challenge zeggen dat het t allemaal waard is. Ik hou van grenzen verleggen. Nou, in dat opzicht kom ik aan dubbel en dwars aan m’n trekken! Ik wilde altijd al eens voelen hoe ’t leven van een topsporter is. En ook dat is nu werkelijkheid geworden. Weliswaar in een sport die nooit de Olympische status zal bereiken of aandacht zal krijgen bij het televisieprogramma dat ik zelf maak. Maar ‘t gaat om de vergelijking. En die is treffend met het leven van Epke, Dafne en Sven. Elke dag trainen. Elke dag in het rood gaan. En elke dag op je eten en rust letten. Het is heerlijk! Echt waar.

 

Benieuwd naar de vorige blogs van Henry en Maxim? Die vind je hier, hier en hier. 

De ellenlange rijen voor de bench press kunnen jou niet meer klein krijgen. 
Deze training geeft je de pecs die je altijd had willen hebben.
Op wie zet jij je (spreekwoordelijke) geld?
De wetenschap heeft zojuist de grootste aanname met de grond gelijk gemaakt.