Foto: Sukru Mese

Hardlopen? Zo begin je ermee

Fitness

Deze week motiveert hardloopcoach Klaas Boomsma je om gewoon te gáán. 

Door Klaas Boomsma

Precies! Hou op met piekeren, met buienradar checken, met je afvragen of je nu zal gaan lopen of vanavond na je werk. Trek je schoenen aan en ga! Voor mij betekent ‘just do it’ het overwegen uitschakelen, het onderhandelen staken en mijn lichaam aanzetten.

Maar wat is ‘it’? Is dat een intensieve intervaltraining? Een rustige duurloop? Acht kilometer jakkeren? 

Ken jij de harloopetiquette eigenlijk? >>

Toen ik begon met hardlopen, legde ik om de dag op hetzelfde tempo (te hard of te langzaam) hetzelfde stuk af. Dat heeft me gelukkig de lust om te rennen niet ontnomen, maar verstandig is het niet. Blessures liggen op de loer en je boekt na een tijdje geen progressie meer. Als je een betere hardloper wilt worden is dom draven niet the way to go.

De filosofie ‘just do it’ krijgt pas echt kracht als je weet wat ‘it’ is. Als je een plan hebt. De Amerikaanse hardloopcoach en -goeroe Jack Daniels (what’s in a name) stelt zelfs dat je beter niet kunt gaan trainen als je niet weet wat die training voor nut heeft. Train je snelheid, duurvermogen, loopeconomie, kracht? Waar train je voor? En hoe train je daar het best voor?

Weten hoe je een marathon loopt? Zo gaat het je lukken >>

Sinds ik ben gaan hardlopen met een doel, een plan en bijbehorende trainingsschema’s heb ik er nog veel meer lol in gekregen. En die schema’s hoeven echt geen rocket science te zijn. Een beetje afwisseling en een rustige, doordachte opbouw maken je al snel een veel betere loper.

Meer lezen over hardlopen? Klik dan hier!

Dit is waarom je deze tool aan je fitnessregime moet toevoegen.
Niet liegen: ook jij maakt je hier schuldig aan