Gedachten van een sporter: 'Wat 10 weken sporten als een covermodel met mijn lichaam deed'

Fitness

Doei alcohol, hallo sportschool.

In de rubriek 'Gedachten van een sporter' delen we verhalen van lezers over de andere kant van sport. Deze week de gedachten van Remco S. 

'Wat 10 weken sporten als een covermodel met mijn lichaam deed'

Afscheid op Schiphol, daar begon het mee. Bijna tien weken geleden liet ik, Remco (33), mijn dochter van bijna drie jaar oud en vriendin tien weken achter bij de balie op het vliegveld. Met frisse moed stapte ik snel bij ze vandaan, zodat mijn gevoelens niet echt hun gang konden gaan. Eenmaal door de check-in bedacht ik nogmaals mijn voornemens. Tien weken sporten en daarbij volledig onthouding van alcohol. Wat zou dit met me doen? Normaal sport ik ook wel, maar regelmaat kan ik er niet echt in ontdekken. Zaterdag een potje voetbal met mijn vrienden om daarna de nodige flessen bier naar binnen te gooien. Gezellig.. Dat wel. Daarbij probeer ik ook nog ergens een keer in de week de gym aan te tikken - met een beetje geluk zelfs twee keer per week. Het is soms immers best lastig met een vriendin die óók een druk leven heeft. Daarbij wil ik uiteraard ook veel tijd doorbrengen met de kleine meid. 

 "Mijn bierbuik is zo goed als verdwenen."

Nu, bijna tien weken verder ben ik tevreden met het resultaat van 10 weken knallen. Al mijn spieren zijn meer tevoorschijn gekomen. Mijn biceps en triceps zijn gegroeid en ook mijn Pectoralis Major (borstpier) is meer naar voren gekomen. Zelfs mijn bierbuik is zo goed als verdwenen. Alleen die vervelende zwembandjes zijn nog een beetje zichtbaar. Daarbij heb ik ook mezelf wat wijzer weten te maken in de Fysiologie van het menselijk lichaam. Handig omdat ik in 2018 wil starten met mijn opleiding deeltijd Fysiotherapie. Dit, tezamen met mijn ervaringen van bijna elke dag fitnessen en regelmatig cardio - soms zelf gecombineerd op één dag - maakte me hongerig naar meer. De resultaten die zichtbaar werden, de maaltijden die ik kon en moest nuttigen omdat mijn lichaam veel verbrandde. Wat zou mijn vriendin ervan vinden als ik straks mijn shirt uittrek thuis? Daarbij heeft het trainen me geholpen tijd te doden en gedachten te verzetten van het missen van mijn meiden. Hoe dan ook.. Het smaakte naar meer.

Nu, vlak voor mijn vertrek naar huis, weet ik iets beter wat het kost om zo’n lichaam te hebben als de mannen die voorop mijn geliefde blad Men's Health staan. Ook als de resultaten tevoorschijn komen, zijn er dagen dat je echt geen zin hebt. Geen zin om gezond te eten en geen zin om naar de gym te gaan. Hier moet je soms ook gewoon lekker even aan toe geven, is mijn mening. Eet lekker een keer wat je wilt, maar doe het niet te vaak. En ga niet naar de gym als je lichaam niet wil en je écht geen zin hebt. De training die ik op zulke dagen vervulde was laf en niet noemenswaardig. Daarbij is het na een rustdag twee keer zo fijn en lijkt het alsof je ook twee keer zo hard kunt trainen - ik zeg win-win. Ik ben nog niet klaar voor de cover van de Men's Health. Maar goed, doelen moeten er blijven. Ik ga thuis verder werken aan mijn coverbody. Eerst alleen nog even genieten van mijn meiden en een klein biertje.

Wil je ook een eigen verhaal delen? Dat kan! Kijk hier wat je daarvoor moet doen. 

We kunnen je niet beloven dat je golven pakt als Kelly Slater, maar je krijgt wel net zoveel spierpijn.
Prop jij al je work-outs in het weekend? Lees hier hoe je lichaam daarop reageert.