Fitnessdip? Zo ga je sporten weer leuk vinden

Fitness

Zo haal je die workout-junkie in je weer naar boven. 

Laten we even eerlijk tegen elkaar zijn. Er zijn periodes dat je gewoon niet staat te popelen om jezelf weer compleet af te beulen in de sportschool. De enige die daar wat aan kan veranderen ben je zelf, en wel zo: 

Deel je resultaten

Oké, "net 5k hardgelopen" op je Facebook plaatsen of een bezwete sportschoolselfie op Instagram zal er alleen maar toe leiden dat je jezelf gaat haten - laat staan hoe je vrienden er op reageren. Maar een nieuwe studie in Nature Communications zegt dat het juist goed is om je resultaten te delen over sociale media. Dilemma. Gelukkig bestaan er fitness apps die je resultaten laten posten en je met een gerust hart kan gaan humblebraggen.

Maak van een bedreiging een beloning

Waarschijnlijk heeft je brein het gaan naar een sportschool geassocieerd met negatieve emoties. Dat dat is gebeurt kan je weinig aan doen, maar je kan het wel veranderen.

Volgens onderzoek ziet ons brein automatisch iets als bedreiging of als beloning. De manier om met bedreigingen om te gaan is door een beloning er tegenover te zetten. Dat hoeft natuurlijk niet gelijk die pizza met vier kazen en extra pepperoni te zijn, want dan ben je eigenlijk voor niks geweest. Balen joh. Beloon jezelf dan maar met een uurtje House of Cards bingewatchen of een nieuw boek lezen in bad. Eigenlijk alles behalve een vreetfestijn.

Maak er weer een gewoonte van

Sporten als een keuze behandelen betekent dat je er een emotie aan kan verbinden - zo komen we bij de stortvloed aan excuses aan. Door sporten niet als keuze, maar als gewoonte te behandelen zoals tandenpoetsen (mag ik toch hopen) en überhaupt opstaan - maak je het los van emoties en komt het niet meer neer op je gemoedstoestand.

Herinner sporten positief

Het is makkelijk om die stoot van endorfines te vergeten als het dinsdagochtend 7 uur is. Begrijpelijk ook. Hang je 10k medaille op in de slaapkamer, zet een sportfoto van jezelf als achtergrond op je telefoon, plak je deadliftrecord op de koelkast. Zo word je continue positief herinnerd aan wat je hebt bereikt en daardoor zul je gemotiveerd raken om meer te doen.

Met dit eenvoudige stappenplan word je de pull-up pro die je altijd al hebt willen zijn.
Bereken je behoeftes en creëer een trainings- en voedingsschema dat bij jou past.
Een goede personal trainer vinden is als daten: er komt behoorlijk wat kijken bij het vinden van de juiste partner.