Dit moet je weten voordat je een personal trainer inhuurt

Fitness

Zo scheid je het kaf van het koren. 

Sommige mensen kunnen hun dag niet goed beginnen zonder een workout. Andere mensen denken ’s ochtends eerder aan uitslapen of liters koffie. Vooral die laatste groep gedijt goed op personal training.

Of je nou ambities hebt om sterker te worden of af te vallen, een personal trainer kan je bij deze doelen helpen – vooral als je moeite hebt om jezelf te motiveren. Met een trainer is de kans dat je doet wat je moet doen veel groter en kun je systematisch naar een doel toewerken. De vraag is alleen: hoe vind je een goede trainer? Het feit dat iemand zijn/haar papieren in orde heeft, hoeft immers niet automatisch te betekenen dat het een goede personal trainer is. Daarom zijn hier 8 punten om op te letten.

Laat je niet verleiden door een grote naam

In een tijdperk van Instagram-‘beroemdheden’, is het goed om te weten dat een account met veel volgers nog geen meetgraad voor succes is. “Bekende trainers zijn niet per definitie goede trainers,” zegt personal trainer Jeff Caviliere van Athlean-X. “Bekende trainers zijn de investering alleen waard als ze veel mooie resultaten boeken en nog steeds veel worden ingehuurd. Het feit dat ze ooit een grote naam hebben getraind mag daarom eigenlijk geen rol spelen bij het keuzeproces,” zegt hij. Kijk liever naar recente resultaten.

Vraag naar hun CV

Technisch gesproken kan iedereen zichzelf personal trainer noemen. Daarom doe je er goed aan om eerst na te gaan of ze daadwerkelijk bewijs hebben in de vorm van opleidingen of cursussen. Ook kun je hiermee zien hoeveel ervaring ze hebben en op welk niveau. Zie je iemand die net een paar maanden bezig is, dan kun je misschien beter kiezen voor een veteraan.

Vraag naar hun expertise

Elke personal trainer heeft een expertise. De één specialiseert in krachttraining, de ander in voeding, cardio, noem het maar op. Het is belangrijk om een trainer te vinden met een programma dat bij je past. Hiermee voorkom je dat je je workouts  - of zelfs je trainer – gaat haten omdat de aanpak niet jouw stijl is. “Er zijn meerdere manieren om te trainen voor vetverlies, spieropbouw, etc. Dus zoek wat bij je stijl past en blijf daarbij. Er is niets vervelender dan betalen voor iets wat je haat." Mocht je twijfelen, kun je altijd vragen naar het type klanten van de trainer in kwestie. Zijn het bijvoorbeeld allemaal bodybuilders of CrossFit-junkies, ben je al één stap verder.

Kijk of jullie qua persoonlijkheid matchen

“Trainers variëren nogal wat betreft mensen motiveren. Sommigen houden van schreeuwen, terwijl anderen meer met strenge blikken of andere methodes trainen,” zegt Cavaliere. “Als de trainer te streng en te weinig empathisch voor je is, kun je misschien beter voor een ontspannen type gaan, of vice versa.”

Stel veel vragen en kijk of zij hetzelfde doen

Jij hebt uiteraard ontelbare vragen, maar het is goed om te merken dat de trainer in kwestie dat ook heeft. Denk aan vragen over je voeding, sportervaring, blessures en levensstijl. Het is daarnaast ook opmerkelijk als een trainer niet vraagt of je medicatie gebruikt. Stel je hebt astma en je moet 200 burpees doen en sprintjes trekken, kan dat mogelijk problemen opleveren.

“Zelf evalueer ik al mijn klanten voordat we überhaupt beginnen met sporen,” zegt Cavaliere. “Ik inspecteer hun enkels, knieën, heupen, onderrug, ruggenwervels, schouders, ellebogen en polsen, om te zien of ik mogelijke problemen kan ontdekken.” Met deze kennis kun samen je een trainingsschema opstellen die mogelijke blessures kan ontlasten of voorkomen.

Veel gewicht, veel reps. No pain, no gain. Zo traint Dwayne 'The Rock' Johnson z'n benen. 
Bobby Maximus vertelt waarom de juiste muziek zo belangrijk is tijdens je training.
Kleine stappen, groots resultaat. 
Hardloopcoach Klaas Boomsma geeft tekst en uitleg. 
De bedenker van de Insanity-workout deelt twee oefeningen die je leven gaan veranderen.