Dit is de reden dat Jason Statham zo ongelooflijk ripped is

Fitness

Statham is misschien al 49, maar fitter dan ooit. Dit zijn z’n trainingsgeheimen.

Men’s Health UK sprak Jason Statham over z’n training. Dit is wat hij ons verklapte. 

Je hebt getraind voor Mechanic: Resurrection. Verwachtte de regisseur van je dat je fit zou zijn?
“Niet echt, maar ik probeer mezelf zo veel mogelijk te beschermen tegen blessures door veel te trainen. Dat is m’n belangrijkste zorg op dit moment. Het ging me niet zo zeer om hoe gespierd of sterk ik zou zijn, daarom heb ik m’n training anders benaderd. Ik heb geen wedstrijden met mezelf gespeeld om te kijken hoe veel gewicht ik aan kon, ik heb beter ‘gedoseerd’ getraind.”

Dus je traint anders dan voorheen?
“Absoluut. Ooit trainde ik met Logan Hood – hij was echt een machine. Mijn ego probeerde het altijd van hem te winnen. Het is niet zijn fout, maar wanneer je zo veel mogelijk gewicht probeert te liften, laat je je vorm nog wel eens voor wat het is. Toen hij het leger weer in ging - hij was marinier – was dat echt wel een ding voor me. Ik moest zelf uitdokteren waar ik de fout in ging. Daarom begon ik mezelf dingen te leren. Ik begon ook met meer mobiliteitstrainingen, om erachter te komen hoe de verschillende gewrichten in het lichaam werkten. Ik word misschien een dagje ouder, maar ik voel me topfit.”

jason1

Fotografie: Daniel Smith

Je bent dus eigenlijk een soort monteur van je eigen lichaam geworden.
“Ja, zoiets! Ik heb een sportschool gebouwd in m’n garage en ik train alleen en een stuk slimmer. Ik heb de verschillende soorten trainingen die ik leuk vind opgesplitst. Ik doe veel flexibiliteitstrainingen, afgewisseld met vechtsporten (martial arts, boksen), krachttraining en conditietraining. Het hang af van hoe ik me die dag voel, hoe ik die dag train. Het gaat erom dat je goed naar je lichaam luistert – dat deed ik eerder niet. Vroeger ging ik naar de gym en sportte ik me kapot, ongeacht hoe ik me die dag voelde. Hup, vier shots espresso naar binnen gooien en gaan. Natuurlijk kan je het op die manier aanpakken, maar dit gaat ervoor zorgen dat je niet elke keer 110% kunt geven.”

Heb je een training die typerend voor je is?
“Ik wissel af – het is belangrijk dat je niet verveeld raakt door je trainingen. Bovendien zorgt afwisseling voor progressie. Je lichaam is slim, waardoor het snel gewend raakt aan een training. Ik doe nooit twee keer dezelfde training. Ik doe wel veel aan Olympisch liften, omdat ik het idee heb dat de techniek die je nodig hebt om die bewegingen te doen essentieel is. Ik doe veel cleans, deadlifts, overhead squats… Die laatste is één van de beste oefeningen ooit.”

jason2

Fotografie: Daniel Smith

Maar als je niet flexibel genoeg bent, gaat die natuurlijk nooit lukken.
“Absoluut. Het vergt een bepaalde vorm en techniek, het is een geweldige oefening. Wanneer je deze niet goed onder de knie hebt, raak je geblesseerd. Dat geldt overigens ook voor veel lifts voor je benen. Ik herinner me nog goed dat ik een hele poos geleden geblesseerd raakte omdat ik een front squat 1-rep max deed. Daarna lag ik er vier maanden uit.”

Wat is de rode draad in je trainingen?
“Ik probeer tijdens elke workout m’n benen te trainen. Als m’n benen aan het begin van de training goed voelen, train ik ze totdat ze niet meer goed voelen. Daar draait het bij mij eigenlijk om: trainen totdat die regio aanvoelt alsof het flink aangepakt is. Dan laat je dat herstellen, en train je een andere regio. Ik doe ook bij elke training wat Olympische lifts. Heavy cleans – die zijn tough. Wanneer je die snel en zwaar doet, kun je echt de grens van je uithoudingsvermogen opzoeken.”

jasongroot

Fotografie: Daniel Smith

Dat lijkt dus bijna op cardio.
“Dat is het ook. Rennen op een loopband is het meest saaie wat ik me kan bedenken. Je gaat alleen maar op dat ding staan om te kunnen zeggen: ‘ik heb m’n cardio voor vandaag gedaan’. Wat een grap. Wat mijn cardio is? Mijn cardio is mijn fucking training. Wanneer je op de juiste manier traint, pak je gelijk je cardio mee. Je hebt geen crosstrainers nodig. Ik zie het zo veel mensen doen, en dan denk ik alleen maar: je hebt zojuist een uur van je leven verspild.”

Je bent inmiddels 49. Hoe lang ga je hier nog mee door?
“Op 21 augustus vorig jaar ben ik weer begonnen met trainen. Ik houd het redelijk consistent vol tot op de dag van vandaag, en ik ga na dit interview ook direct naar de gym. Sinds het begin van m’n carriere heb ik het trainen nog nooit zo lang volgehouden. Ik voel me beter en ik heb het idee dat ik nog wel een jaartje of 20, 30 door kan gaan. Ik voel me goed.

Rennen en fietsen zijn prima bijgerechten, maar hieronder lees je waarom ze nooit je hoofdgerecht moeten worden.
De 42-jarige Ramses Jedeloo siert binnenkort onze cover. Als CEO van The Bootcamp Club was hij al goed op weg, maar toch realiseerde hij zich dat hij nog flink even een tandje moest bijzetten. Zo ging het ‘m af.
Download deze gratis hulpjes voor extra resultaat en goed inzicht in je voortgang.
Hardloopcoach Klaas Boomsma geeft toe dat het niet altijd gemakkelijk is om te trainen voor een marathon - zeker niet wanneer je de nodige verplichtingen hebt.