Dit doet ieder werkuur 60 seconden planken met je lichaam

Fitness

Een snoeiharde core in amper twee weken

Onlangs ben ik met mijn eerste kantoorbaan begonnen, waardoor ik acht uur per dag naar een scherm staar. Begrijp me niet verkeerd; werken voor Men’s Health is een droom, alleen is het zittende leven best even wennen. Hiervoor was ik namelijk voltijd student en bestond mijn dag uit fietsen, wandelen, staan en bewegen - heel anders dan nu dus.

Zo betrapte ik mezelf er regelmatig op dat ik twee uur lang niets anders had bewogen dan mijn vingertoppen. Omdat dit niet erg gezond voelt, bedacht ik een challenge waarmee ik mijn lichaam weer in beweging kon krijgen. Zodoende plankte ik op kantoor één minuut per uur. Opgeteld komt dat neer op 10 minuten planken per dag. 

Ik zou mezelf omschrijven als fit. Dat wil zeggen: indien een doorgedraaide beer me achterna zou zitten, zou ik hem er waarschijnlijk met gemak uitrennen. En nee, dat is geen officiële maatstaaf voor fitheid, voordat jullie ons massaal brieven gaan schrijven. Daarnaast geef ik bootcamplessen, volg ik zelf spinninglessen, doe ik aan krachttraining en neem ik liever de trap dan de roltrap. Ik dacht dus dat planken geen uitdaging zou zijn. Fout gedacht.

Op dag drie, set vijf, zakte ik na 40 seconden door mijn spreekwoordelijke hoeven. Planken bleek toch iets zwaarder dan gedacht. Dit is wat al dat geplank verder nog met mijn lichaam deed. 

De fysieke pauzes brachten mentale ontspanning

Om ervoor te zorgen dat ik daadwerkelijk aan planken toekwam, stelde ik een wekker in op mijn mobiel, die mij om het uur een reminder stuurde met de tekst 'Tijd om te planken!'. In het begin was het soms best irritant als ik net druk bezig was, maar na verloop van tijd ontdekte ik dat het juist extra verfrissend werkte. Na een minuut planken, kon ik me juist vaak beter concentreren op waar ik daarvoor mee bezig was. Planken is dus blijkbaar niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest.

Het werd saai, maar dat was makkelijk te verhelpen

Planken kan soms best saai worden - en vooral als je het elk uur doet. Gelukkig zijn er ontelbare variaties te bedenken, waardoor het al snel iets leuker wordt. Zo wisselde ik op den duur elke 30 seconden mijn planks af.  Ik begon bijvoorbeeld op mijn onderarmen en wisselde af met side planks of planks op één voet en één hand. Met afwisseling gaat het minder snel vervelen en ik trainde hiermee ook die magische, schuine buikspieren.

 

>> Effectieve variaties op de plank >

 

Ik besefte ineens hoe slecht mijn vorm was

Vóór dit experiment was ik van mening dat mijn planks best aardig waren. Ik hield mijn billen nooit te hoog, of mijn heupen juist weer te laag. Toch werd ik met mijn neus keihard op de feiten gedrukt nadat een collega een stiekeme foto van mij maakte. Vanaf dat moment was er een nieuwe variant, de ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’-plank. Ik wist voorheen niet eens dat mijn lichaam zo kon buigen. Sindsdien ben ik me enorm bewust van mijn plankbochel en houd ik mijn rug zo plat als een pannenkoek.

Mijn buik en armen gingen vooruit

Normaal gesproken doe ik minimaal vier keer per week core-oefeningen. Dus ik was aardig verrast toen ik zag dat mijn armen en buikspieren dankzij deze challenge vooruitgang boekten. Nee, het was nog geen snoeiharde sixpack, maar wetende dat ik slechts een paar minuten per dag plankte, was het toch een wereld van verschil.

Ik voelde me sterker tijdens andere trainingen

De grootste verandering was, zonder twijfel, het effect op mijn normale workouts. Aan het einde van mijn wekelijkse spinningles was ik bijvoorbeeld minder vermoeid en zat ik meer rechtop dan in de weken ervoor. Ter vergelijking: normaal gesproken eindige ik de les als iemand die je qua houding een rollator zou aansmeren.

Blijkbaar hielp het mee dat mijn core sterker was en ik deze makkelijker kon aanspannen, zelfs wanneer ik moe was. Dit voorkomt dat je door vermoeidheid met een bolle rug fietst.

Al met al was ik echt verrast (of zelfs geshockeerd) hoe veel 80 minuten planken daadwerkelijk voor mijn lichaam heeft gedaan. Het was echt een realiteitscheck, dat ik meer tijd bij m’n bureau vandaan moet doorbrengen – ook al hoeft dat niet per se plankend in de hoek van een kantoor te zijn. Ik raad het daarom iedereen aan om het eens een weekje te proberen. Je gaat niet zweten, maar wordt wel beloond - zelfs wanneer je fit genoeg bent om van een doorgedraaide beer weg te rennen.

 

>> De beste manier om een plank te doen > 

Yep, hang die extra tien kilo maar aan je halterstang. Hieronder lees je hoe je zware lifts een stuk lichter kunt maken, voor meer spiergroei tijdens elke uitgevoerde herhaling.
Zo haal jij het meeste uit je calf raises. 
#WorkoutWednesday, net als The Rock. 
Voor je eerstvolgende setje squats geef je eerst je zenuwstelsel een optater.
Alles wat je moet weten om hardlopen een vast onderdeel van je leven te maken lees je hier.
Met deze truc presteer je nooit meer onder je niveau.