Foto: Getty

De vijf redenen waarom jij in 2017 je fitnessdoelen niet hebt bereikt

Fitness

Plus: zo behaal je in 2018 wél je doelen.

Denk even terug aan een jaar geleden terug - Nieuwjaarsdag om precies te zijn. Jij roept zelfverzekerd dat jij je dit jaar echt gezonder gaat eten, vaker naar de sportschool gaat en minder gaat drinken. En dat je hoopt dat je dit jaar wel met een sixpack op het strand ligt.
Inmiddels zijn we alweer een jaar verder en heb je vaker een biertje in je hand gehad dan een kettlebell. Die sixpack was afgelopen zomer alleen maar in de koelkast te bekennen.

Je aan je goede voornemens houden, of het nu 1 januari is of een andere dag, blijft soms lastig. Dit zijn de redenen waarom het afgelopen jaar misging en je het nu heel anders gaat aanpakken!
 
1. JE MOTIVATIE ONTBRAK

Als je in de supermarkt langs de chips en borrelnoten loopt, kun je al snel vergeten dat je bezig was met gezondere keuzes te maken. Ook tijdens het sporten ben je snel geneigd om de handdoek in de ring te gooien op het moment dat het zwaar wordt. Je hebt immers vorige week toch ook al gesport?
 
>> Wat kun je eraan doen?
Met een sterke verbeelding kom je veel verder. Moet jij nog twintig pull-ups doen en ben je bekaf? Vraag je op dat moment af waarom je die pull-ups doet en focus je op de spieren die je graag ziet groeien. Zie jij jezelf al op het strand liggen met een brede borst en gespierde armen? Come on!  
 
2. JE DOEL WAS ONREALISTISCH

Het tegenovergestelde kan echter ook het geval zijn. Je vetpercentage met vijftien procent verminderen in twee maanden tijd... We kunnen je nu alvast vertellen: dit is niet realistisch.  Ambitieuze doelen opstellen is goed en kan vooral in het begin van je plan voor veel motivatie zorgen. Maar op het moment dat je niet snel genoeg resultaat boekt, ga je jezelf misschien afvragen of het wel zin heeft om je plan door te zetten. Waardoor je eerder geneigd bent om het helemaal op te geven.
 
>> Wat kun je eraan doen?

Één ding is zeker, als je begint met sporten en gezonder eten ga je er nooit op achteruit. Ook al merk je nog geen progressie, je bent in ieder geval een stuk bewuster bezig met je lichaam. Het kost nou eenmaal wat tijd om je lichaam te laten wennen aan alle veranderingen. Als je na verloop van tijd nog steeds weinig progressie boekt, schakel dan een voedingsdeskundige of fitnesscoach in. Misschien speelt je eetpatroon een blokkerende rol of doe je bepaalde oefeningen niet helemaal goed.
 
3. JE KREEG GEEN SUPPORT VAN DE MENSEN OM JE HEEN

Thuiskomen van een zware workout om vervolgens door haar een groot stuk pizza in je handen geduwd krijgen, helpt natuurlijk niet. Het vasthouden aan een plan wordt een stuk lastiger als de mensen om je heen je daar niet (of te weinig) in supporten.
 
>> Wat kun je eraan doen?

Probeer je op zulke momenten in ieder geval niet te laten beïnvloeden door je familie of vrienden. Geef aan dat jij je graag aan jouw plan wilt houden en vraag of zij je daarmee kunnen steunen. Zoek ook in de gym naar ‘buddies’ of doe je rondje hardlopen samen met iemand die hetzelfde of een soortgelijk doel heeft. Zo word je getriggerd om door te gaan met je plan.
 
4. JE HOUD JE NIET AAN EEN (GOED) SPORTSCHEMA

Een aantal keren in de week naar de sportschool gaan is een goed voornemen, maar je houdt het pas langer vol als je er een vast ritme in weet te vinden. Zonder schema ben je eerder geneigd om workouts te skippen. Er staat immers nergens op papier dat jij vandaag moest sporten, voor je het weet is het alweer zondagavond.

>> Wat kun je eraan doen?

Sta nogmaals even stil bij je doelen en bedenk welke workouts hierbij passen. Zoek hier naar workoutschema’s en oefeningen en maak je eigen schema. Zet hierin wanneer en hoe lang je gaat sporten en wat voor training je dan doet. Begin je net pas met trainen? Begin dan niet met een druk schema waarin je zes dagen per week een uur lang gaat zweten. Dit ga je waarschijnlijk niet lang volhouden. Sterker nog, het vergroot de kans op blessures. Begin met twee keer per week, en bouw het langzaam op om er rustig aan een gewoonte van te maken.
 
5. JE WORKOUTS BLEKEN LASTIGER DAN GEDACHT

Die workout van 100 herhalingen lijkt zo makkelijk als je het leest. Op het moment dat je bijna out gaat middenin de oefening vraag je je toch af of je niet net zoveel calorieën kunt verbranden met stukje roeien. Als je workout niet helemaal volgens plan gaat omdat je de oefening nog niet goed beheerst of sneller buiten adem raakt, kun je behoorlijk gedemotiveerd raken
 
>> Wat kun je eraan doen?

Verander je mindset! Er is een reden waarom je de workouts niet eenmalig moet doen. Elke keer dat je het doet, word je er beter in. Dus is jouw squat niet zo diep als je zou willen, de volgende keer zak je misschien alweer een stukje lager. En kun je niet veel gewicht tillen? Dit moet je opbouwen, laat je niet imponeren door anderen.
 
Heb jij al een nieuw fitnessdoel in gedachten?

Via Women's Health