Blijkbaar heeft Maxim z'n eigen sports nutrition bedrijf opgericht, terwijl Henry hard aan het trainen was

De strijd om de cover: Henry vs. Maxim - week 5

Fitness

Henry Schut en Maxim Hartman, collega’s van Eredivisie op vrijdag, hebben elkaar uitgedaagd om op de cover van Men’s Health september te komen. Wekelijks houden ze je op de hoogte van hun sportieve vorderingen.

Deze week Henry aan het woord over z’n tegenslagen tot nu toe. Het zit ‘m niet mee, maar hij vecht terug!

“Op het moment dat ik aan deze challenge begon, verwachtte ik dat ik vanaf dag 1 in een mooie opwaartse spiraal richting het einddoel zou vliegen. Steeds wat sterker, fitter en beter in vorm. Dat was natuurlijk naïef – na een dubbele oorontsteking weet ik wel beter.

De afgelopen twee weken waren een drama. Eerst was er de pijn van die oorontsteking, opgelopen in het vliegtuig (voelt een beetje alsof je hoofd op ontploffen staat), daarna kwam de mededeling van de huisarts om het minstens vijf dagen heel rustig aan te doen. Mag ik dan wel sporten dokter? Dokter: ‘Nou nee, hooguit een beetje cardio. Verder absoluut niet, om blijvende schade te voorkomen...’

Lees hier waar alle ellende begon >>

M'n leven stond letterlijk en figuurlijk vijf dagen stil. En dan is 't vrij lastig om jezelf wijs te maken dat dit het beste voor je is. Na m’n rustperiode moest ik rustig weer opbouwen. Ik mocht en kon niet meteen alles geven. Dat lukt in het gewone leven best redelijk, want je schakelt gewoon een versnelling lager in boodschappen doen, traplopen, kinderen van school halen. Totdat je weer fit bent. Hoe je dat met fitness doet? Dat gaat eigenlijk niet. Of laat ik voor mezelf spreken: dat kán ik niet. Op 80% fitnessen voelt alsof ik een kromme bejaarde ben. En een pussy. Ik voelde me het type dat je in de gym net iets te vaak ziet; iemand die eigenlijk geen reet doet maar vooral trots is op 't feit dat hij er is.

De laatste dagen voel ik me gelukkig weer topfit. Dan geef ’t ook meteen extra voldoening als een trainingssessie goed gaat. Omdat ik me heel strikt aan m'n voedingsschema heb gehouden, zijn de eerste opvallende resultaten ook daar. Ik ben veel vet kwijt: de afgelopen twee weken alleen al 2%. Ik zit nu op een lichaamsvetpercentage van 13 procent. De spiermassa is gelukkig ook gebleven.

Het trainingsschema dat Sven me gaf heb ik door alle tegenslag nu pas zo'n beetje onder de knie. Geduld is een schone zaak bij fitness. Helemaal als je net na het begin teruggeworpen wordt. Gelukkig is ook een ander spreekwoord of cliché helemaal waar; waar je één stap achteruitzet, zet je er twee vooruit.

Benieuwd naar eerdere avonturen van Maxim en Henry? Klik dan hier, of hier

Gelukkig is Maxim zo lief om een aantal tegenslagen op me voor te liggen. Hij heeft net een tweede inzinking met grieperigheid achter de rug. Maxim, je bent een echte vriend! Zonder jouw malaise zou ik me pas echt klote voelen. In plaats daarvan gun je me een voorsprong en een extra zetje in de rug ;).  Ik hoop wel dat ik je later deze week weer hard zie gaan in SportsWorld. Ons gevecht moet namelijk wel wat interessanter aflopen dan Rico vs. Badr. Natuurlijk weten we allemaal dat jij de Badr bent in dit verhaal, maar ik verwacht wel wat meer tegenstand van je!”

 

Volg de zenuwslopende strijd tussen de titanen op Instagram: @henry_versus_maxim

De eerste stap naar het lichaam van een covermodel is je vetrollen verpletteren. Met deze 20 tips verdwijnen ze voorgoed.
Herstellen na een zware training doe je zo.
Neem het op tegen je sportmaatje (of je vriendin) en roei zo snel als je kan.
Dit moet je weten voor je op de crosstrainer springt.