De perfecte workout-playlist voor meer motivatie in de sportschool

Fitness

Zes personal trainers maakten een selectie.

Niets lijkt langer te duren dan rennen op een loopband zonder muziek. Het voelt soms haast alsof de tijd volledig stilstaat. Op zulke momenten maakt een lekkere playlist écht een verschil. Zes personal trainers geven je hieronder de tips en tunes mee voor de beste workout ooit.

Extra kracht

Bij personal trainer en model, Brent Thompson, brengt een goede playlist het beste in hem naar boven tijdens een set. “Het helpt je om tijdens een zware oefening dat beetje extra kracht te en het zorgt voor vlijmscherpe concentratie tijdens mijn workout,” zegt hij.

De meeste gyms hebben hun eigen selectie van muziek aan staan, maar dat hoeft niet automatisch de juiste stijl te zijn om jou in de mood te krijgen. Personal trainer Xola Magwaza luistert liever naar zijn eigen playlist in de sportschool.

“Ik gebruik muziek om mezelf af te kunnen sluiten van alle geluiden in de gym,”  zegt Magwaza. “Laten we eerlijk zijn, sommige gyms draaien muziek die je liever niet hoort tijdens het sporten.” Xola heeft vier verschillende playlists om uit te kiezen. Dat hangt af van zijn humeur en waar hij zich op focust tijdens die sessie.

Focus opmuziek

Tijdens een onderzoek uitgevoerd door het Research Institute for Sport and Exercise Sciences, vonden onderzoekers uit dat deelnemers harder en verder fietsten wanneer de muziek een uptempo beat had. Ook bleek dat de deelnemers harder werkten wanneer de muziek sneller was. Uptempo muziek zorgt er namelijk voor dat je focus niet meer naar je vermoeidheid, maar naar je muziek gaat.

Na gesprekken met personal trainers, kwam naar voren dat zij allemaal een verschillende manier hebben voor het selecteren van muziek. Personal trainer, model en performance coach, Masi Ngcwatywa luistert meestal naar hip-hop tijdens zijn gym-sessies. “Als de soort training functioneel en explosief is, wil ik graag muziek met lyrics,” zegt hij. “ Voor hardlopen luister ik dan juist weer naar deephouse om mijzelf langere tijd goed te kunnen focussen.”

Thuisfitnessexpert, Peter Carvell, helpt mensen om thuis een gezond, sterk lichaam op te bouwen. De muziekkeuze is afhankelijk van aan wat voor type training hij die dag gaat uitvoeren. “Voor cardio kies ik muziek die mij in het ritme krijgt, dus vooral pop, club of dance,” zegt hij. “Ik kies muziek die mij blijft motiveren en pushen als ik met gewichten wil smijten.”

Muziek en je hartslag

Hoewel nummers met een bereik van 120 tot 140 bpm het meest voordelig lijken, stelt WebMD voor om muziek te kiezen die overeenkomt met je hartslag. Personal trainer, Dorian Apollos, baseert ook zijn muziekkeuze op het type workout. “Ik luister naar hip hop tijdens krachttraining en naar EDM tijdens een high intensity workoutz,” aldus Apollos.

Voor Dylan van Houten, de hoofdcoach bij Ritual Gym, zorgt de beat van de muziek voor verschil. “Een lekkere beat is top als ik geneigd ben om mijn cardiodagen te skippen, plus het helpt met de timing,” zegt van Houten. Tijdens cardio luistert hij naar klassieke en alternatieve rock, zoals de Foo Fighters, Papa Roach en The Offspring.

Luister deze songs

Met hulp van deze zes personal trainers hebben wij een ultieme playlist (check 'm hier) voor jou gemaakt. Zo kun je precies ontdekken wat voor jou werkt, of niet.


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Plateau bereikt? Zo doorbreek je ‘m.
Een sportende vegan van het eerste uur.
In 30 minuten van je kater af, klinkt dat niet goed?
Drie snelle trucs om je prestaties te verbeteren en meer gewicht aan te kunnen.