Challenge: Henry vs. Maxim - zo staat het er nu voor

Fitness

Henry Schut en Maxim Hartman, collega’s van Eredivisie op vrijdag, hebben elkaar uitgedaagd om op de cover van Men’s Health september te komen. Wekelijks houden ze je op de hoogte van hun sportieve vorderingen.

Deze keer vertelt Henry hoe hij z'n chaotische rooster kan combineren met z'n trainingen. Dat is niet altijd makkelijk.

"Voor Maxim en mij zijn het arbeidstechnisch gezien tropenweken. Zelf kom ik net uit de laatste twee belangrijke weken van het schaatsseizoen (met WK Sprint en WK Allround) en de daarbij horende trip naar het schitterende Hamar in Noorwegen. Maxim is ondergedompeld in de wereld van de verkiezingen. Hij maakt tot 15 maart een dagelijks televisieprogramma voor de braafste omroep van Nederland.

Oftewel: dit zijn de weken die echt tellen in onze challenge. Want dit is waar het allemaal om begonnen is; is het mogelijk om progressie te boeken wanneer je leven nogal vol is? Hoe ga je trainen wanneer je je werk soms voor moet laten gaan, en als je elke minuut van de dag bezig bent met plannen? Een paar griepgevalletjes bij me thuis hielpen daar ook niet echt aan mee.

Gelukkig voel ik me wat betreft onze challenge al weken als Patrick Roest op het WK allroundschaatsen: ik zet het ene persoonelijke record na het andere. Of dat komt door de juiste instelling? Goede inzet? Geluk? Ik weet het niet, maar het is een feit dat het boven verwachting gaat.

Ik houd me strak aan de eetregels (rond de 3400 calorieën per trainingsdag, uitgesplitst in vetten, eiwitten en koolhydraten) en aan mijn 5-dagen-full-body-trainingsschema. Mijn personal trainer @ptsven en ik hebben, wanneer nodig, contact om hier en daar wat bij te slijpen en puntjes op de i te zetten. We spreken elkaar veel in de sportschool en via Whatsapp, daarbij krijg ik gemiddeld één keer per week personal training. Ik zie inmiddels duidelijke resultaten.

In precies vier weken zakte mijn vetpercentage van ruim 15% naar 9,7%. Mijn spiermassa nam in dezelfde periode juist met ruim twee kilogram toe. Op de berekening zit altijd een foutmarge, dus laat ik mezelf niet te rijk rekenen, maar het mag duidelijk zijn dat ik vooruitgang boek. De weegschaal geeft ondertussen aan dat ik ongeveer vijf kilogram vet kwijt ben sinds januari.

De cijfers zeggen genoeg en ik voel me geweldig. Fitnessen was voor mij al een fijne afwisseling in m’n vaak hectische leven, maar het heeft dankzij deze challenge een extra uitdaging gekregen. Zowel bij m'n vaste sportschool Sportsworld, die al prachtig is, als bijvoorbeeld in Hamar, waar de gym aan een bevroren en besneeuwd water ligt. Zelden heb ik zo'n mooi uitzicht gezien. Laat staan vanuit een gym! 

Altijd. Overal. Trainen. #actichamar #beautiful #hamar #norway #instafit #fitness #challenge #mooisteuitzichtooit @acticbrygga

A post shared by Henry versus Maxim (@henry_versus_maxim) on

Ik zeg expres dat het gevoel 'over het algemeen' goed is, omdat er toch ook nog steeds een duiveltje in mijn hoofd zit. Een duiveltje dat af en toe de nadruk legt op een negatief punt. Een herkenbaar duiveltje voor veel fitnessers, denk ik. Ik begon ooit met fitness om mijn slanke postuur te veranderen in een steviger en beter gebouwd lichaam. Dat lukte: ik kwam door keihard sporten (vooral veel krachttraining) vijftien kilogram aan. Ik ging van 76 naar 91 kilogram. Op dat moment dacht ik alleen maar: 15 kilogram progressie in spieren, mooi! Toen ik voor het eerst gewicht verloor tijdens deze challenge, schrok ik daarom een beetje. Het wordt natuurlijk "progressie" genoemd, maar voelt voor mij meer als een ramp. Ineens vijf zwaarbevochten kilo's weg! Verdwenen! Natuurlijk weet mijn verstand beter, maar toch. Het is gewoon even wennen.

En Maxim? Die laat in onze groepsapp (waarin ook onze PT's Sven en Tim zitten) met fases blijken hoe het met hem gaat. Hij traint de meeste weken als een beest, al weet je bij hem nooit helemaal wat waar is en wat niet.

De Freddy kickback #fitness #instafit #challenge #altijdoveraltrainen

A post shared by Henry versus Maxim (@henry_versus_maxim) on

Gelukkig heb ik nog wat andere (betrouwbaardere) bronnen en weet ik dat hij regelmatig stiekem twee keer per dag traint. De tweede keer is dan zelfs in een andere sportschool, om ons allemaal bij de neus te nemen. Het voorlopige resultaat is dagelijks rond 22.10 uur zichtbaar op NPO3. In deze show kun je z’n slanke koppie en goddelijke fysiek bewonderen, want aan het eind van het programma zit-ie standaard in bad. Alles voor de kijkcijfers, natuurlijk."  

Deze training is voor jou, omdat het te koud is om naar de sportschool te gaan maar je wel met zichtbare biceps het nieuwe jaar in wil luiden.
Wanneer je altijd maar dezelfde oefeningen doet, zal je er ook hetzelfde uit blijven zien. Pull-ups, bijvoorbeeld, zijn perfect om je rug mee te trainen, maar wanneer je lichaam aan de oefening is gewend, blijft het verrassingselement voor je spieren uit.
Wees de halterstang de baas met deze oefeningen.
Bonus: je hebt er, afgezien van een ijzeren discipline, niets voor nodig.
Wijze woorden van Hollywoods sympathiekste zwaargewicht Dwayne Johnson.