Atleten scheuren massaal hun borstpieren bij de CrossFit Regionals

Fitness

Zo kun jij dit voorkomen.

Als je je voor de CrossFit Regionals weet te plaatsen, behoor je tot de CrossFit-elite. Het feit dat er in één evenement daarom meerdere borstspieren afscheuren, zegt wel iets over de oefeningen en over hoe zwaar het is om je voor de CrossFit Games te plaatsen.

Tijdens de CrossFit East Regionals blesseerden zowel Corey Lunney, Christian Harris, Kyle Kant en Chase Smith hun borstspier tijdens één event, terwijl het Regionals in acht verschillende regio's werden gehouden. Je kunt je voorstellen dat er wereldwijd dus nog veel meer atleten met een pijnlijke borst.

I'm sorry to all of you. Sometimes life doesn't go as planned. This situation is out of my control and the only thing I can change is the way I react to it. The last few days were very tough mentally but I have amazing people around me. Tomorrow in the warm-up area, if I can't do a ring dip, the 2017 season will be over for me. I'm sorry. I promise that in 2018 I will be back. @crossfitgames . . . #Repost @crossfitphotojournal (@get_repost) ・・・ HT @crossfitgames, Canada East's top seed has a partial pec tear and said he's "5 percent" likely to compete at the #EastRegional tomorrow. Alex Vigneault explained that he injured the pec in training on the last rep of Event 2. He'll make the call tomorrow after warm-up. "I can't even do a ring dip right now. Not even a push-up." He'd prefer recovery time of about 5 weeks for a partial tear to 5 months for a total tear, which would set back his training to be a police officer. He's thinking long term and will most likely be on the sidelines Friday. @crossfit204 #CrossFitGames #CrossFit #TheRegionals #EastRegional

Een bericht gedeeld door Alex Vigneault (@vigneaultalex) op

Waarom ging het mis?

De dag begon met een evenement waarbij de atleten (en hun borstspieren) al behoorlijk onder druk kwamen te staan. Zo moesten ze 1.2 kilometer sprinten op een air runner hardloopband, 12 rondes van 4 strict handstand push-ups, 8 chest-to-bar pullups en 12 air squats doen – en dat allemaal met een gewichtsvest van 9 kilo.

In het tweede evenement die dag, was het tijd voor dumbell snatches met 36 kilo en ring dips (kipping). Van beide oefeningen maakten de atleten 21-15-9 herhalingen. Uiteindelijk waren het de ring dips waarbij het allemaal fout ging.

Volgens CrossFit-atleet Lucas Parker, had dit meerdere redenen.

“De meeste atleten trainen normaal gesproken met ringen aan een pull-up stang,” zegt Parker. “Hierbij is de afstand tussen de ringen veel smaller afgesteld, wat comfortabeler is.”

Bij de reginonals zijn de ringen op een vaste breedte afgesteld, wat in de praktijk veel breder is dan de meeste atleten gewend zijn, legt hij uit.

"Voeg daar de vermoeidheid van de biceps en schouders dankzij het eerste onderdeel aan toe, en dan kan het inderdaad misgaan met de borstspieren,” zegt Lucas.

Volgens personal trainer en CrossFit-box eigenaar Karim El Hlimi, was de warming-up van de atleten ook niet optimaal. “Ik zag sommige atleten 3 tot 5 sets van exact dezelfde oefening doen,” zegt El Hlimi. “Amper 10 minuten later waren ze klaar om te beginnen”.

“Ik zag de meeste atleten statisch stretchen,” aldus de trainer. Het op deze manier stretchen van de borstspieren zorgt volgens hem juist voor slechtere prestaties en een grotere kans op blessures. “Het is wetenschappelijk bewezen dat een statische beweging je spieren niet kan voorbereiden voor een dynamische oefening.”

Vooral de grootste mannen van het evenement liepen veel risico, aangezien deze nóg meer gewicht op hun borstspieren moeten dragen. Het was daarom geen toeval dat de grootste vier mannen als eerste bezweken. 

Hoe kun je dit voorkomen?

“Mijn advies voor atleten, is om veel te oefenen met de langste ringbanden die je kunt vinden,” zegt Parker. “Stel alles zo af, dat je armen niet tegen de banden aan komen tijdens de dips.”

Tijdens de oefening houd je de beweging boven- en onderin even vast. “Hiermee bouw je meer controle en kracht op,” volgens Parker. 

Tot slot is het belangrijk om de juiste warming-up te doen voordat je begint. Volgens El Hlimi zijn de volgende oefeningen perfect om je spieren en gewrichten voor te bereiden op het zware werk.

Doe 2 á 3 sets met 30 seconde rust tussen elke beweging.

1. Een dubbele kettlebel front rack carry
2. One arm overhead dumbell carry: 30 seconden per kant en het gewicht neemt toe per set.  
3. Pull downs met elastiekbanden: 3 keer vasthouden gedurende 15 seconden.
4. Yoga Push-ups: 2 x 10 seconden vasthouden. 

De beelden van het noodlottige evenement vind je hieronder:

Dit is waarom je deze tool aan je fitnessregime moet toevoegen.
Niet liegen: ook jij maakt je hier schuldig aan