7 praktische en leerzame schaatstips van Erik Hulzebosch

Fitness

Daarna meteen door naar de ijsbaan! 

Een paar rondjes op een kunstijsbaan, dat is voor de meesten geen probleem. Maar hoe pak je het aan als je een toertocht van pakweg 200 kilometer wilt voltooien? 7 tips om op het zware natuurijs goed beslagen ten ijs te komen. Over zoute bouillon, blaren na 80 km en bolletjesplastic voor het kruis.

Geboortedatum 17 juni 1970
Beroep schaatser
Lengte 1.82 meter
Gewicht 73 kg

Beste prestatie in 1994 en 2001 winnaar van de Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee

Training

‘Het is echt niet belangrijk hoe vaak je traint, als je maar goed schaatst. Je kunt zo sterk zijn als een beer, een fantastische conditie hebben, over prima materiaal beschikken en goed hebben gegeten, maar als je niet goed schaatst, wordt het niks. Zelf doe ik ook zelden lange duurtrainingen. Ik beperk me alleen tot wat skeeleren en schaatsen, zodat ik het gevoel en de coördinatie blijf houden.’

Verzorging

‘Als het heel koud is, doe ik vaak wat vaseline in mijn nek. Die wil nog weleens stijf worden als je zes uur in een schaatshouding zit. Nee, in masseren geloof ik niet zo. Je moet na een wedstrijd gewoon wat uitfietsen, rekken en vooral goed eten. Ga dus niet met een lege maag naar huis of naar bed. Dan herstel je niet goed, met als gevolg dat je blessures krijgt.’

Voeding

‘Elke dag eet ik een sinaasappel en een appel. Daar zit genoeg in. Ik slik dan ook geen pillen. Ook voor een koers doe ik geen rare dingen en neem ik zeker niet al teveel. Is ook niet goed. Daardoor gaat niet alleen je hartslag sneller omhoog, je maag moet het ook nog eens verteren. Wel is het belangrijk om tijdens de wedstrijd goed te eten en te drinken. Zo neem ik na 100 kilometer altijd wat zoute bouillon.’

Kleding

‘Zelf draag ik een dun schaatspak, maar dat zou ik toerrijders niet willen adviseren. Omdat die veel langzamer gaan, krijgen ze het ook eerder koud. Goed inpakken dus, bijvoorbeeld met winddichte kleding die niet wappert. Verder is het belangrijk dat je voeten niet nat kunnen worden. Een hoes over de schaatsen is dan ook echt aan te raden.’

Materiaal

‘De klapschaats blijft toch het meest ideaal. Schaatst niet alleen makkelijker, de ijzers blijven ook nog eens langer scherp. Ik raad wel aan om de schaatsen een week van tevoren nog even te laten nakijken. Om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes in het ijzer zitten. Verder is belangrijk dat je er een goede ronding in laat slijpen. Niks is zo erg als botte schaatsen.’

Techniek

‘Voor een wedstrijd op natuurijs zet ik de punten van de ijzers altijd iets naar binnen. Dan heb ik op het rechte eind meer druk. In de bochten gaat het dan weliswaar wat moeizamer, maar dat is niet zo erg. Er zijn toch nauwelijks bochten.’

Mentaal
‘Soms heb ik zo’n goede dag dat ik de man met de hamer niet eens tegenkom. Maar ja, soms klopt hij al na 50 kilometer aan de deur en dan weet je: dit wordt heel zwaar. Hoe ik daarmee omga? Gewoon doorgaan en denken: vanavond zitten we weer aan het bier...’


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Je wilt van je kippenpoten af? Dan wordt het tijd voor deze aanpak!
Deze 3 oefeningen zijn net wat uitdagender dan de standaard buikspieroefening.
Men's Health-trainer Chief Brabon legt zijn tactiek uit en geeft je een schema.
Vet verbranden hoeft heus niet veel tijd te kosten.
Strength and Conditioning Specialist, Tony Gentilcore, vertelt je waarom. 
In rap tempo weer soepeltjes de loopband, het asfalt of het krachthonk betreden doe je zo.