6 rare dingen die met je lichaam gebeuren wanneer je hardloopt

Fitness

Bloedsmaak in je mond? Dringend naar het toilet? Lees hier waarom.

De voordelen van cardio, zoals hardlopen of fietsen, zijn enorm. Maar er zijn ook een paar bijwerkingen waar je niet per se op zit te wachten – zoals de smaak van bloed in je mond.

Relax, het is niks om je druk over te maken. Hoe vreemd deze lichamelijke reacties ook zijn, ze zijn over het algemeen onschadelijk, zegt sportgeneeskunde-arts Jordan Metzl uit New York. “Vaak zijn dit tekenen dat je lichaam hard heeft gewerkt,” zegt hij. “Of tijdelijke problemen die een duidelijke oorzaak hebben.”

Het hardlopershoestje
Je loopt een halve marathon en vervolgens heb je een paar minuten lang last van een irritant hoestje. Dit komt door bronchusvernauwing en is te vergelijken met wat mensen met astma hebben, maar het kan iedereen overkomen. “Bronchusvernauwing door sporten kan gebeuren wanneer je jezelf te hard pusht terwijl je het niet gewend bent,” zegt Metzl. “De kleine spieren die je longen ondersteunen krijgen een spasme. Je ziet het vaak gebeuren rond het einde of het begin van het jaar, wanneer mensen vaak niet in topvorm zijn.”

Sommige mensen zijn er ook simpelweg gevoeliger voor. Het komt ook vaker voor wanneer je rent in de kou en/of droge weersomstandigheden, omdat je luchtwegen dan harder moeten werken. Door de droge lucht kunnen ze uitdrogen en geïrriteerd raken, wat dus weer kan leiden tot vernauwing en hoesten.  Door een dunne sjaal ademen kan helpen.

Metalen smaak in je mond
Je hebt keihard getraind, in de sportschool of buiten, en achterin je mond proef je bloed. Dat zijn rode bloedcellen, zegt Metzl. “Wanneer je over je grenzen heen gaat, worden je rode bloedcellen belast en geven ze wat heem, of ijzer, af. Dit smaakt naar metaal,” zegt hij. Rode bloedcellen kunnen ook in je longblaasjes lekken tijdens een harde training. Als de smaak tijdelijk is, is er niets om je druk over te maken (als je altijd bloed proeft, ga dan naar een dokter om een infectie uit te sluiten).

Loopneus
Het is enorm irritant dat je altijd last krijgt van een loopneus wanneer je gaat hardlopen. Het wordt vaak nog erger wanneer het koud is buiten, maar rinitis door sporten (ofwel: een loopneus tijdens sporten) is een veelvoorkomende klacht bij iedereen die buiten cardio doet. Vooral wanneer allergenen zoals pollen en stof in de lucht hangen, of wanneer de lucht droog is.

Je  neusholtes raken geïrriteerd, waardoor de slijmproductie toeneemt. Sommige wetenschappers denken dat luchtvervuiling, vooral het nitrogeen dioxode uit uitlaatgassen, een grote trigger is – wat verklaart waarom je een loopneus hebt wanneer je buiten loopt, maar niet wanneer je op de loopband staat.

Als je loopneus echt hinderlijk is, kun je je dokter om een voorschrift voor neusspray vragen. Zo niet: gewoon mee leren leven, het is onschadelijk.

Hardlopersdarmen
De plotselinge aandrang om te poepen komt veel voor bij hardlopers, door de schokkende bewegingen die je ingewanden maken, maar fietsers zijn er ook niet immuun voor. Vooral niet tijdens lange ritten, wanneer ze veel suikerrijke voeding nemen en er vaak niet genoeg doorbloeding door de darmen is om de vertering goed te laten verlopen. Cafeïne helpt ook niet mee. Je kunt de situatie in de hand houden door ‘echt’ eten te eten voor je gaat sporten, zoals rijstwafels en bananen. Eet ook rustiger en houd het bij één kop koffie.

Jeuk op bizarre plekken
Je begint met hardlopen en drie minuten later jeuken je dijen als een gek. In sommige gevallen komt het gewoon door een droge huid of een natuurlijke reactie op de opwarming van je haarzakjes. Maar voor sommige mensen betekent de jeuk een allergische reactie die ook wel bekend staat als netelroos die wordt veroorzaakt door inspanning. Dit kan jeuk, opvliegers, uitslag en, in extreme gevallen, moeilijk ademen veroorzaken. Als je ernstigere symptomen hebt, kan je dokter je epinefrine (een adrenaline) voorschrijven, maar dit kan onprettige bijwerkingen zoals vermoeidheid, zwakheid en hartritmestoornissen veroorzaken. Als je gewoon jeuk hebt, houd je huid dan gehydrateerd, doe een rustige warming-up en krab als dat nodig is.

Brain Fog (niet helder kunnen nadenken)
Je bent klaar met een marathon en je weet niet meer waar je je auto hebt geparkeerd – of hoe hij eruitziet… of dat je überhaupt met de auto bent gekomen. Een mistig brein is normaal na een intense, lange fysieke training, omdat je al je glycogeen hebt verbruikt – de enige brandstof die je brein nodig heeft om te functioneren. Drink een hersteldrankje en eet een snack. Doe dit zo snel mogelijk en je staan in no-time weer met beide benen op de grond.


Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Plateau bereikt? Zo doorbreek je ‘m.
Een sportende vegan van het eerste uur.
In 30 minuten van je kater af, klinkt dat niet goed?
Drie snelle trucs om je prestaties te verbeteren en meer gewicht aan te kunnen.