Foto: Getty

6 buikspieroefeningen voor een afgetrainde torso

Fitness

Een cruciaal onderdeel van ieder beach body-schema: de juiste buikspieroefeningen.

Bij het zien van sommige van deze bewegingen zul je misschien denken ‘Maar dat zijn toch helemaal geen buikspieroefeningen?’. Dat klopt, maar in feite span je bij iedere oefening die je doet je core aan. Zo train je je buik dus eigenlijk altijd – handig! 

Het voordeel is dat je met onderstaande oefeningen eigenlijk iets anders traint en tegelijkertijd toch je buikspieren meepakt. Let wel: ze zijn niet allemaal even makkelijk en sommigen vereisen de nodige training. Succes!

* De oefeningen staan op volgorde. We beginnen met de meest effectieve.

 

>> Ook deze buikspieroefeningen bezorgen jou keiharde abs << 

 

Ab wheel roll-out
Ab wheel roll-outs behoren volgens veel experts tot de meest effectieve buikspieroefeningen. Let op: dit is wel een oefening waarbij je voorzichtig moet zijn. Eerste keer? Houd je beweging klein en probeer niet direct met je neus de vloer aan te tikken.

Garhammer Raise
Buikspieroefeningen die je onderste abs aanspreken worden vaak overgeslagen, terwijl je voor een mooi wasbordje júíst die onderste twee regelmatig zou moeten trainen. Zo werkt het: ga met je rug op een bankje liggen en houd de stang boven je hoofd vast voor extra ondersteuning. Maak vervolgens een hoek van negentig graden met je knieën en draai je tenen naar binnen, zodat die elkaar raken. Trek vervolgens je knieën naar je borst, totdat je heupen van het bankje afkomen en laat je weer terugzakken in de startpositie.

 

>> Deze buikspieroefeningen zijn dan misschien voor beginners, maar daarom niet minder effectief << 

 

Hanging Leg Raise
Welkom bij buikspieroefeningen voor gevorderden. Voor de Hanging Leg Raise moet je al redelijk wat kracht bezitten, wil je hem correct uit kunnen voeren. Hang languit aan een stang. Strek vervolgens je benen voor je uit en laat je langzaam weer in je startpositie zakken. Probeer je lichaam zo stil mogelijk te houden en zet niet te veel spanning op je onderrug.

Kneeling Medicine Ball Throw
Sommige buikspieroefeningen zijn niet geschikt voor mensen met een twijfelachtige motoriek. Deze is daar één van. Al zijn we ervan overtuigd dat ook in dit geval oefening kunst baart. Ga op je knieen zitten en hef een bal boven je hoofd. Gooi die met zo veel mogelijk kracht naar je partner, zodat die de bal kan vangen. Terwijl je dit doet, duik je voorover en land je op je handen – niet je gezicht (alhoewel een kussen op de vloer misschien geen onverstandig idee is). Laat je partner precies hetzelfde doen en vang nu zelf de bal, boven je hoofd. 

 

>> Dit zijn de zwaarste buikspieroefeningen ooit. Hoe veel kun jij er? <<

 

Chin-ups
Hoort eigenlijk niet thuis in de categorie ‘buikspieroefeningen’, maar daarom niet minder effectief. Om je rug te stabiliseren, moet je core hier namelijk hard aan het werk. Bonuspunten omdat je tegelijkertijd je schouders, rug en armen traint.

Deadlifts
Bij deze oefening is het van cruciaal belang dat je je buikspieren goed aanspant, omdat je je rug goed recht moet kunnen houden. Dit, in combinatie met een zwaar gewicht, zorgt ervoor dat jij je voor een mooie, strakke buik niet helemaal suf hoeft te trainen met buikspieroefeningen.

Vind een trainingspartner en kom erachter wie het eerste finisht.
Tyson Fury (zwaargewicht bokskampioen) geeft het goede voorbeeld.
Je wilt van je kippenpoten af? Dan wordt het tijd voor deze aanpak!
Deze 3 oefeningen zijn net wat uitdagender dan de standaard buikspieroefening.
Men's Health-trainer Chief Brabon legt zijn tactiek uit en geeft je een schema.
Vet verbranden hoeft heus niet veel tijd te kosten.