5 tips om je trainingsschema wél vol te houden

Fitness

Met deze tips is kom je niet onder je trainingen uit.

Gemotiveerd begin je aan een nieuw schema, omdat je enigszins weggezakte fitheid wel een boost kan gebruiken. Een goede start gaat je lukken, maar wees alert!

Na de eerste weken zijn je trainingen de normaalste zaak van de wereld geworden en is die oorspronkelijke motivatie behoorlijk afgenomen. Herkenbaar? Wij geven je vijf tips om je trainingsschema vol te houden (ook wanneer je geen tijd en/of zin hebt).

Controle over je schema

Je agenda is overvol en je trainingsschema past er niet meer in. Dit lijkt een herkenbaar probleem en toch is het eenvoudig op te lossen. Het probleem is niet een kwestie van te weinig tijd hebben, het is eerder een kwestie van prioriteiten stellen. Leg aan het begin van de week je agenda en trainingsschema naast elkaar en kijk goed hoeveel tijd je kwijt bent. Denk ook na over hoe je deze training het handigst kunt indelen - twee dagen achter elkaar legday is geen pretje. Plan nu je trainingen in je agenda en beschouw deze als vergaderingen die je niet kunt annuleren.  Wat je baas of vriendin ook van je wilt, wanneer jij een training in je agenda hebt staan gaat dat voor.

Laat je niet uit het veld slaan

Het is oké dat je training niet elke dag super gaat. Dat die deadlift PR vandaag niet lukte is geen reden om het helemaal op te geven. Training is nooit een lineair proces waarbij je constant succes ervaart. Soms heb je goede dagen en andere dagen wil je liever direct naar huis. Doe dat niet! Laat je niet ontmoedigen. Een lichtere training is nog steeds stukken effectiever dan een avondje bankhangen. Één gemiste training zou ook geen reden moeten zijn om meteen je hele schema de deur uit te doen. Zie dit als een extra rustdag, die energie levert om de dagen daarna weer te knallen. Een ‘alles-of-niets’-mindset zorgt ervoor dat je opgeeft als het tegen zit. Probeer tegenslagen te relativeren en het trainen daarna weer op te pakken.

Betrek anderen bij je trainingen

Alleen trainen kan lekker zijn, maar als je moeite hebt om vol te houden, kan een trainer trainer of trainingsmaatje kan net dat duwtje richting de gym die je nodig hebt. Geen zin om te trainen vandaag? Jammer dan, de vrienden waarmee je hebt afgesproken rekenen op je. Je training overslaan is niet alleen jezelf, maar ook anderen teleurstellend en dat werkt motiverend. Maak vaste afspraken met vrienden, zodat je er echt niet omheen kunt. En zij ook niet.

Doorbreek je sleur

Iedere keer dezelfde workout doen, is voor niemand leuk. Doordat het saai wordt heb je steeds minder zin om te gaan en voordat je het weet ligt je sportkleding weken in de hoek van je kamer stof te verzamelen. Om gemotiveerd te blijven is het van belang je oefeningen regelmatig af te wisselen. Train je altijd binnen in de sportschool? Doe bij goed weer eens krachtoefeningen in het park. Dit is niet alleen een leuke afwisseling, maar ook een goede manier om wat extra vitamine D aan te maken.

Ook in de sportschool hoef je niet altijd hetzelfde te doen. Loop eens richting dat ene apparaat waar je normaal gesproken altijd langsloopt. Geen idee hoe dat ding werkt? No problemo, trainers vinden het echt niet erg om oefeningen uit te leggen. Dus wees niet bang om hulp te vragen als je het lastig vindt om nieuwe oefeningen uit te proberen.  Zodra je die vastgeroeste routine doorbreekt zullen je trainingen weer een stuk leuker worden.

Investeer in je sportieve toekomst

Wanneer je een nieuwe sportoutfit hebt gekocht heb je altijd extra zin in je volgende training toch? Er is zelfs onderzoek gedaan waaruit naar voren kwam dat hardlopers na het dragen van professionele hardloopkleding beter presteerden dan in hun een alledaags t-shirt met een sportbroekje. Niet alleen mooie kleding, maar ook goede schoenen of de nieuwste sportgadgets kunnen je een boost geven.  Spreek met jezelf af dat je iets nieuws mag kopen wanneer je een van je doelen behaald hebt. Dit zorgt ervoor dat niet al je geld opgaat aan sportspullen en je extra motivatie hebt om voor je doelen te werken.

 
Volg je Men's Health al op Facebook en Instagram?
Plateau bereikt? Zo doorbreek je ‘m.
Een sportende vegan van het eerste uur.
In 30 minuten van je kater af, klinkt dat niet goed?
Drie snelle trucs om je prestaties te verbeteren en meer gewicht aan te kunnen.