5 dingen die je niet meer moet doen na het sporten

Fitness

Sla die burger maar even over...

Naar de sportschool gaan en je daadwerkelijk aan je schema houden is het belangrijkste aspect om je resultaten en doelen te behalen. Maar, wat je na het sporten doet kan een gigantische impact hebben op hoe je lichaam op al dat harde werk reageert. “Van wat we eten tot hoeveel slaap we krijgen, de beslissingen die we na onze workouts nemen zijn van groot belang voor hoe ons lichaam herstelt en groeit”, zelf toptrainer Julius Jamison. Daarom is het belangrijk om de volgende 5 fouten die sporters (ja, jij ook) maken te vermijden.

1. Vergeten je lichaam te hydrateren

Je hebt vaak niet genoeg tijd om genoeg water te drinken wanneer je staat te liften en te lungen, dus is het essentieel dat je na je workout meer water drinkt dan normaal, zegt trainer Rebecca Kennedy. Ze raadt ook aan dat je een hersteldrank drinkt na een workout waarbij je veel hebt gezweet. “Je moet je glycogeen weer aanvullen en electrolyten vervangen, dit zijn twee elementen die je lichaam helpen te herstellen”, zegt ze.

2. Vet eten

“Vetten vertragen het spijsverteringsproces, dus wil je die nooit te veel eten na je workout”, legt Jamison uit. “Je wilt snelle voedingsstoffen nuttigen die worden opgenomen in je bloedstroom en snel de cellen kunnen binnendringen.” Dat betekent dat je 20 tot 30 minuten na je workout je voorraad weer moet aanvullen, met eiwitten van hoge kwaliteit en koolhydraten om je spieren te voeden.

3. Stretchen overslaan

Tuurlijk, soms moet je snel weer door naar een afspraak, maar als je je spieren langer dan een uur hebt aangespannen, zijn goede rek- en strekoefeningen van 10 seconden per herhaling cruciaal. “Als je dit niet doet, kan dit je bewegingsvrijheid inperken, waardoor je vatbaarder bent voor blessures”, zegt Jamison.

4. De rest van de dag op je luie gat zitten

“Op een gegeven moment zal je toch echt weer moeten gaan bewegen, alleen al om te voorkomen dat je lichaam stijf wordt”, zegt Kennedy. Natuurlijk kan je je kantoorbaan niet opzeggen, maar het belang van ‘actief herstel’ is ongekend, benadrukt ze. Vooral na High Intensity Interval training is het belangrijk om enige tijd op 50% van je maximale hartslag door te brengen. Dingen als dynamische stretches, foam rolling en functionele oefeningen met je lichaamsgewicht en buikspieroefeningen zijn goede voorbeelden. Als dit overdag niet lukt na je workout in de ochtend, neem dan een paar minuten in de avond of de volgende dag om het toch te doen. “Dit stimuleert de bloedsomloop, verlicht spierpijn, bevordert een goede houding en meer.

5. Te weinig slapen

De dag dat je je PR verbreekt tijdens je CrossFit-workout, is niet het ideale moment om je lichaam te weinig rust te geven. Hierdoor voorkom je dat het kan herstellen en opladen. “Ons lichaam herstelt en bouwt zich weer op wanneer we slapen, dus een goede nachtrust is de sleutel tot succes”, zegt Jamison. Over het algemeen geldt: “Wat je na je workout doet maakt of breekt je succes niet, maar het bevordert het wel en dat zorgt ervoor dat het al je moeite waard is”, zegt Kennedy. Zeg eerlijk, dat is toch ook precies de reden dat je sport? 

Veel gewicht, veel reps. No pain, no gain. Zo traint Dwayne 'The Rock' Johnson z'n benen. 
Bobby Maximus vertelt waarom de juiste muziek zo belangrijk is tijdens je training.
Kleine stappen, groots resultaat. 
Hardloopcoach Klaas Boomsma geeft tekst en uitleg. 
De bedenker van de Insanity-workout deelt twee oefeningen die je leven gaan veranderen.