Gekkenhuis? Eet walnoten

Artikelen

Uit nieuw onderzoek blijkt dat walnoten kunnen helpen stress te bestrijden en een hoge bloeddruk in te perken. Voeg walnoten meteen toe aan je dieet.

Dat walnoten je slecht (LDL) cholesterol helpen te verlagen weten we al langer, maar nu blijkt dat ze ook stress bestrijden en je bloeddruk op een goed niveau houden. Deelnemers aan een onderzoek van de Universiteit van Pennsylvanie State volgden verschillende diëten, met en zonder walnoten. Vervolgens gaven zij een spreekbeurt van drie minuten of hielden evenlang een voet in koud water. Beide acties roepen stress op.

Daaruit bleek dat degenen met walnoten in hun dieet een lagere bloeddruk hadden. De onderzoekers concludeerden dat walnoten de bloeddruk beperken wanneer je in het dagelijks leven blootgesteld wordt aan stress.

Voor Henk Kraaijenhof, deskundige op het gebied van stress, stressmanagement, beweging en voeding en bekend vanwege zijn werk als toptrainer en prestatiecoach van internationale topsporters, komt de uitslag van het onderzoek niet als een grote verrassing. ‘Dat walnoten stress kunnen verminderen is nieuw voor me, maar het verbaast mij niet. Walnoten zijn uitstekend voedsel. Er zitten eiwitten, vezels, koolhydraten en een beetje zetmeel in. Dat walnoten helpen bij het verlagen van de bloeddruk wist ik wel.’

Volgens Kraaijenhof bestaat er een wezenlijk verschil tussen de invloed van het eten van walnoten op acute stress en stress op lange termijn. ‘Stel dat je gestrest bent omdat je voor een grote publiek een presentatie moet geven. Dan vermindert het eten van walnoten de stressreactie en daalt de hartslag. Maar de walnoten voorkomen niet dat je gaat stotteren. Dat is lastig te meten. Maar op langere termijn is het eten van walnoten zeker gunstig.’

Ben jij je buikje nu echt zat of baal je van die onderkin? Ga je niet enkel uitsloven in de sportschool. Er is namelijk meer voor nodig om die paar kilo’s kwijt te raken. 
Popcorn goed voor je? Jazeker! Onderzoek toont aan dat deze typische bioscoopsnack wel degelijk positieve effecten heeft op de gezondheid.
Een liefdesrelatie kost een mens gemiddeld twee vriendschappen, maar als jij je energie en aandacht goed verdeeld kan het prima samen gaan.
Dat korte nachten slecht voor de gezondheid zijn is bekend. Nu blijkt dat ook spiermassa verloren gaat. Dat wil je niet! Optimaliseer daarom je slaap.