Bereken je caloriebehoefte

Bereken je caloriebehoefte

Hoeveel calorieën mag je eten op een dag? 2500, zegt het Voedingscentrum. Te vaag, zeggen wij van Men's Health. De energiebehoefte van een kereltje van 160 centimeter dat de hele dag achter de computer zit, is anders dan die van een boom van een kerel die werkt als aerobics-instructeur.

                Hieronder vind je twee calculatoren om je dagelijkse energiebehoefte te berekenen. Twee? Ja, twee. Het calculatoren die worden gebruikt in de wereld van de bewegingswetenschappen. Geen van beide calculatoren geeft een volledig beeld. De eerste houdt bijvoorbeeld geen rekening met je vetpercentage. De tweede wel. Maar niet iedereen kent zijn vetpercentage. Ook houdt de tweede calculator geen rekening met iemands leeftijd. Als je ze allebei invult heb je toch een aardige indruk.

Methode 1
Onderstaande calculator is gebaseerd op de formule van Harris-Benedict. Je caloriebehoefte wordt berekend aan de hand van je gewicht, lengte, leeftijd, geslacht en de hoeveelheid lichaamsbeweging die je krijgt.


Gewicht (in kilo's)
    
Lengte (in centimeter)
    
Leeftijd (in jaren)
    
Geslacht
    
Lichaamsbeweging
    

 

Uitslag
Caloriebehoefte voor ruststofwisseling
    
Dagelijkse caloriebehoefte
    
Caloriebehoefte om een pond per week af te vallen
    


Methode 2
Onderstaande calculator is gebaseerd op de formule van Katch-McArdle. Je caloriebehoefte wordt berekend aan de hand van je gewicht, vetpercentage en de hoeveelheid lichaamsbeweging die je krijgt. Geslacht speelt geen rol bij deze calculator omdat het geslacht zot verdisconteert in het vetpercentage.


Gewicht (in kilo's)
    
Vetpercentage (in procenten)
    
Lichaamsbeweging
    

 

Uitslag
Mager weefsel (in kilo's)
    
Caloriebehoefte voor ruststofwisseling
    
Dagelijkse caloriebehoefte
    
Caloriebehoefte om een pond per week af te vallen
    
 
Deel online:
Onderdeel van: Doe de test